Jakie znaczenia ma misja oraz wizja firmy w zarządzaniu

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 14-06-2012 r.

Klarowna wizja oraz misja firmy warunkują jej istnienie na rynku. Warto przekonać się jakie korzyści płyną z ich wyznaczenia. Równie ważna jest umiejętność skutecznego i trafnego sformułowania misji i wizji, tak by zostały utożsamione z firmą przez klientów i pracowników.

Misja oraz wizja

Terminy te, mimo że ich definicje się różnią, często używane są zamiennie. By uniknąć w przyszłości tego błędu, wyjaśnić należy dokładnie ich znaczenie.

Misja jest określeniem powodu i celu istnienia firmy. Kształtowana jest poprzez pięć zasadniczych czynników. Pierwszy to dotychczasowe dokonania, o których nie należy zapominać formułując nową misję firmy. Nowe cele nie mogą odejść zbyt daleko od tych, które do tej pory cechowały nasze przedsiębiorstwo. Misja determinowana jest także przez kadrę kierowniczą, która wyznacza główne kierunki rozwoju realizując w ten sposób także własne ambicje. Działanie w określonym środowisku, branży oraz odpowiednie do tego kompetencje, to kolejny element kształtowania się misji. Istotną rolę spełniają również zasoby ludzkie i kapitałowe.

Wizja opisuje planowany wizerunek przedsiębiorstwa, pożądany jego obraz w przyszłości. Wyraża dążenia i ambicje firmy. Realizowana jest w oparciu o kompetencje kadry zarządzającej, technik marketingowych, zasoby ludzkie, finansowe i przejrzystość działania w konkretnym środowisku.

Wpływ na zarządzanie firmą

Jasno sprecyzowana, zarówno wizja jak i misja firmy korzystnie wpłynie na jakość zarządzania.

Przede wszystkim określona wizja ułatwia określanie kolejnych celów w przyszłości. Jej znajomość przez pracowników z pewnością wytworzy w nich chęć kreatywnego i przedsiębiorczego działania. Jednocześnie podbuduje poczucie identyfikacji z założeniami i celami firmy. Ułatwi podejmowanie decyzji opartych na jej przejrzystych kryteriach, przez kadrę zarządzającą jak i pozostałych pracowników.

Misja natomiast pomaga w stworzeniu odpowiedniej strategii dla firmy, ma na nią największy wpływ. Jednocześnie poprzez sformułowany zakres działań na określonym rynku tworzy wyjątkowy charakter firmy i stanowi o jego odrębności od konkurencji.

Firma z określoną misją może skupić się na świadczeniu usług i wytwarzaniu produktów, które są z nią zgodne.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 25960 )
Array ( [docId] => 25960 )

Array ( [docId] => 25960 )