Misja oraz wizja
Terminy te, mimo że ich definicje się różnią, często używane są zamiennie. By uniknąć w przyszłości tego błędu, wyjaśnić należy dokładnie ich znaczenie.
Misja jest określeniem powodu i celu istnienia firmy. Kształtowana jest poprzez pięć zasadniczych czynników. Pierwszy to dotychczasowe dokonania, o których nie należy zapominać formułując nową misję firmy. Nowe cele nie mogą odejść zbyt daleko od tych, które do tej pory cechowały nasze przedsiębiorstwo. Misja determinowana jest także przez kadrę kierowniczą, która wyznacza główne kierunki rozwoju realizując w ten sposób także własne ambicje. Działanie w określonym środowisku, branży oraz odpowiednie do tego kompetencje, to kolejny element kształtowania się misji. Istotną rolę spełniają również zasoby ludzkie i kapitałowe.
Wizja opisuje planowany wizerunek przedsiębiorstwa, pożądany jego obraz w przyszłości. Wyraża dążenia i ambicje firmy. Realizowana jest w oparciu o kompetencje kadry zarządzającej, technik marketingowych, zasoby ludzkie, finansowe i przejrzystość działania w konkretnym środowisku.
Wpływ na zarządzanie firmą
Jasno sprecyzowana, zarówno wizja jak i misja firmy korzystnie wpłynie na jakość zarządzania.
Przede wszystkim określona wizja ułatwia określanie kolejnych celów w przyszłości. Jej znajomość przez pracowników z pewnością wytworzy w nich chęć kreatywnego i przedsiębiorczego działania. Jednocześnie podbuduje poczucie identyfikacji z założeniami i celami firmy. Ułatwi podejmowanie decyzji opartych na jej przejrzystych kryteriach, przez kadrę zarządzającą jak i pozostałych pracowników.