Zarządzanie strategiczne
Termin „strategia” odnoszący się do firm czy przedsiębiorstw definiowany jest jako ogólny plan rozwoju oparty na potencjale produkcyjnym, mający doprowadzić do realizacji zamierzonych celów.
Zarządzanie strategiczne to proces, który pozwala na efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wymaga stworzenia misji i konsekwentnej jej realizacji. Przyjęta strategia determinuje wszystkie środki, sposoby i reguły. W efekcie ułatwia podejmowanie kluczowych dla firmy decyzji i zezwala na szybsze diagnozowanie problemów. Ma ogromny wpływ na jej przetrwanie na rynku.
Dzięki obranej strategii firma określa swoje miejsce wobec konkurentów oraz jest w stanie zaplanować, jakie będzie jej miejsce na rynku w przyszłości, w dalszej lub bliższej perspektywie.
Elementy strategii
Na strategię składa się pięć zasadniczych elementów. Najważniejszym jest misja firmy, która wpływa na pozostałe cztery: domenę działania, przewagę strategiczną, cele strategiczne oraz funkcjonalne programy działania.
Łącznie pozwalają na określenie celu i przyszłości firmy, następnie wyznaczają rynek, dla którego będzie ona wytwarzała produkty. W ramach przewagi strategicznej przedsiębiorstwo zyskuje lepszą pozycję niż konkurencja, a cele strategiczne pomagają zmierzyć sukces firmy i zaplanować postępowanie w kolejnych etapach istnienia firmy. Wreszcie funkcjonalne programy działania przekładają teoretyczne zaplecze firmy w konkretne działania i jej ostateczny sukces.