Jakie znaczenie mają elementy strategii w zarządzaniu firmą

Autor: Woźniak Wojciech
Data: 25-05-2012 r.

Odpowiednia strategia jest jednym z czynników gwarantujących sukces przedsiębiorstwa. Dlatego koniecznie należy ją określić na samym początku rozpoczęcia działalności. Warto wiedzieć czym jest zarządzanie strategiczne i jakie są główne elementy dobrej strategii.

Zarządzanie strategiczne

Termin „strategia” odnoszący się do firm czy przedsiębiorstw definiowany jest jako ogólny plan rozwoju oparty na potencjale produkcyjnym, mający doprowadzić do realizacji zamierzonych celów.

Zarządzanie strategiczne to proces, który pozwala na efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem. Wymaga stworzenia misji i konsekwentnej jej realizacji. Przyjęta strategia determinuje wszystkie środki, sposoby i reguły. W efekcie ułatwia podejmowanie kluczowych dla firmy decyzji i zezwala na szybsze diagnozowanie problemów. Ma ogromny wpływ na jej przetrwanie na rynku.

Dzięki obranej strategii firma określa swoje miejsce wobec konkurentów oraz jest w stanie zaplanować, jakie będzie jej miejsce na rynku w przyszłości, w dalszej lub bliższej perspektywie.

Elementy strategii

Na strategię składa się pięć zasadniczych elementów. Najważniejszym jest misja firmy, która wpływa na pozostałe cztery: domenę działania, przewagę strategiczną, cele strategiczne oraz funkcjonalne programy działania.

Łącznie pozwalają na określenie celu i przyszłości firmy, następnie wyznaczają rynek, dla którego będzie ona wytwarzała produkty. W ramach przewagi strategicznej przedsiębiorstwo zyskuje lepszą pozycję niż konkurencja, a cele strategiczne pomagają zmierzyć sukces firmy i zaplanować postępowanie w kolejnych etapach istnienia firmy. Wreszcie funkcjonalne programy działania przekładają teoretyczne zaplecze firmy w konkretne działania i jej ostateczny sukces.

Wszystkie te czynniki tworzą nierozerwalną całość. Pominięcie któregoś z nich może skutkować w niepowodzeniu firmy. Dlatego warto pamiętać, jak duże korzyści płyną z solidnego ustalenia strategii działania. Zapewni ona dobre funkcjonowanie firmy w każdym aspekcie jej działalności. Oczywiście strategię zarządzania można wprowadzać również w firmach już istniejących.

Będzie wymagało to jednak dokładnej weryfikacji jej misji i celów.

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Polecane artykuły

Zobacz także

Statystyczna karta wypadków – wzór dokumentu

pobierz

Protokół powypadkowy – wzór dokumentu

pobierz

Rejestr wypadków przy pracy – wzór dokumentu

pobierz

Informacje świadka wypadku przy pracy – wzór dokumentu

pobierz

Polecamy

1323