Strategia Blue Ocean – czy to rzeczywiście działa

Data: 27-12-2012 r.

Krytycy strategii Blue Ocean zwracają uwagę, że koncepcja prof. Chan Kima i prof. Renee Mauborgne jest banalnie prosta, wręcz trywialna. W tej prostocie musi jednak tkwić siła, skoro książkę w pierwszym roku wydania sprzedano w milionie egzemplarzy.

Badania prof. Chan Kima i prof. R. Mauborgne na wybranej próbie 150 firm doprowadziły do odkrycia, że 86% analizowanych biznesowych pociągnięć menedżerów polegało na drobnych udoskonaleniach na terenie tzw. „czerwonych oceanów”, czyli w istniejącej już przestrzeni rynkowej. Przynosiły one jednak tylko 62% całkowitych przychodów i zaledwie 39% całkowitych zysków. Pozostałych 14% posunięć było ukierunkowanych na działania wpisujące się w strategię tworzenia „błękitnych oceanów”, czyli poszukiwania nowych rynków zbytu. Generowały one zaskakująco dużo, bo 38% całkowitych przychodów i aż 61% całkowitych zysków. Na podstawie wysuniętych wniosków z powyższych obserwacji powstała strategia Blue Ocean.

Garść przykładów. Nintendo w 2004 r. wypuściło na rynek przenośną konsolę gier video z dwoma ekranami, z czego jeden był dotykowy. Była to pierwsza tego typu konsola na rynku i dała spektakularny sukces komercyjny. Powstał nowy rynek – Blue Ocean. Po dwóch latach firma zaproponowała Wii – konsolę, która wykorzystywała trójwymiarowe ruchy gracza i umiała interaktywnie przenieść je w czasie rzeczywistym na sytuację w grze. Kolejny triumf.

Podobnie zadziałało Apple. Ilustracjami pokazującymi analogiczne działania na przestrzeni poprzednich dekad mogą być: model T marki Ford wprowadzony do sprzedaży w 1908 r., General Motors z samochodami przemawiającymi do emocji (z 1924 r.), CNN z wiadomościami w czasie rzeczywistym 24h/dobę i 7dni w tygodniu (1980 r.), etc. Wszystkie te działania, zgodnie ze strategią Blue Ocean, proponowały nowatorski produkt/usługę i tym samym tworzyły nowy rynek i nowy popyt, zamiast szamotać się z konkurencją o skrawki istniejącego.

Odgrzewane kotlety

Strategia Blue Ocean, to nie kolejna quasi-przełomowa teoria, która pod zmyślnie skonstruowanym hasłem marketingowym, kryje powszechnie znane prawdy. Choć faktycznie odwołuje się do idei znanych wcześniej w zarządzaniu, doskonale je syntetyzuje i porządkuje, dostarczając menedżerom praktycznych wskazówek i narzędzi, służących systematycznemu poszukiwaniu i zajmowaniu „błękitnych oceanów”. Strategia ta została uznana przez ekspertów i praktyków biznesu, do których zaliczają się również sami autorzy. Są pracownikami naukowymi jednej z najważniejszych i najbardziej prestiżowych szkół biznesu na świecie – francuskiej INSEAD, która jest równocześnie instytutem badawczym.

Oboje autorzy, a równocześnie ekonomiści, zasiadali w radach nadzorczych wielu międzynarodowych korporacji. Zostali okrzyknięci przez Sunday Times mianem „dwóch najjaśniejszych umysłów Europy”. Strategię Blue Ocean stworzyli na podstawie badań, które prowadzili przez dekadę, obserwując i analizując biznesowe losy ponad 150 przedsiębiorstw z różnych branży, w 30 zakątkach świata, na przestrzeni lat 1880-2000.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Suchecka

    al. Grunwaldzka 472D Lokal 1 Olivia Business Centre, Olivia Six (13. piętro), 80-309 Gdańsk

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 26186 )
Array ( [docId] => 26186 )

Array ( [docId] => 26186 )