Strategia Blue Ocean – rekonstrukcja granic rynku

Data: 27-12-2012 r.

Tworzenie innowacji czy szukanie dla firmy nowych rynków, powinno być uporządkowanym procesem. Menedżerowie mogą wykorzystywać do tego istniejące, praktyczne narzędzia. Jednym z nich, jest strategia Blue Ocean.

Proces tworzenia nowej przestrzeni rynkowej dla firmy nie powinien mieć nic wspólnego z przewidywaniem czy próbami powstrzymywania branżowych trendów, ani tym bardziej z intuicyjnym wprowadzaniem na rynek nieokiełznanych pomysłów biznesowych metodą prób i błędów. Tu chodzi o ustrukturyzowany proces porządkowania realiów rynkowych w fundamentalnie nowy sposób. Skrótowo obrazuje to tzw. sześć dróg, pochodzących ze strategii Blue Ocean:

Przyglądaj się alternatywnym branżom (zamiast koncentracji na rywalach wewnątrz branży i konkurencji łeb w łeb) – chodzi tu o produkty/usługi w pojęciu szerszym, niż substytut, tj. takie, które mimo różnych form i funkcjonalności, są oferowane na rynku w tym samym celu.

Przyglądaj się grupom strategicznym w branżach na rynku (zamiast skupiać się na pozycji konkurencyjnej zajmowanej w ramach własnej grupy strategicznej) – chodzi tu o obserwowanie grup firm działających w branży według tej samej strategii (zwykle można je podzielić wg ceny i osiąganego wyniku) i uchwycenie dlaczego klienci przechodzą z jednej grupy do innej.

Przedefiniuj grupy i łańcuchy nabywców w danej branży na rynku (zamiast koncentrować się wyłącznie na lepszej obsłudze bieżącej grupy nabywców) – dotyczy to m.in. konieczności przypomnienia sobie, że w decyzję zakupową są zaangażowane trzy grupy konsumentów (są to: nabywcy płacący za produkt/usługę, faktyczni użytkownicy oraz grupy wpływów).

Przyjrzyj się ofertom komplementarnych produktów lub usług (zamiast maksymalizować wartość oferty dla bieżących odbiorców w granicach wyznaczonych przez własną branżę) – one bowiem wpływają na realną wartość twojej oferty na rynku (np. na wartość wyjścia do kina mają wpływ tak od niego odległe branże, jak związana z wynajęciem opiekunki do dziecka czy możliwością zaparkowania samochodu; gdyby operatorzy kinowi dostrzegli aspekty związane z koniecznością pozostawienia pod opieką maluchów, z pewnością odczuliby wzrost popytu na własne usługi); aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, trzeba zastanowić się, co się dzieje przed, podczas i po korzystaniu z produktu/usługi.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Biznesplan

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 26184 )
Array ( [docId] => 26184 )

Array ( [docId] => 26184 )