Top Model biznesu, czyli jak wygrywać

Data: 15-02-2013 r.

Nagość jest wpisana w pracę Top Model i wielu przynosi sukcesy. Spróbujmy wcielić się teraz w rolę jurorów Top Model, przyjrzeć się kilku obnażonym biznesom i przedsięwzięciom, czyli ich modelom biznesowym. Szukamy dobrych praktyk oraz inspiracji, aby podnosić przychody i zyski.

Jest sporo metod pozwalających opisać model biznesowy firmy, a największą popularność zyskała ostatnio metoda autorstwa Alexandra Osterwalder, opisana w książce „Tworzenie modeli biznesowych”. Sam sposób powstawania książki jest spektakularnym przykładem innowacji modelu biznesowego. Na jego przykładzie, poniżej przedstawiamy podstawowe informacje o dziewięciu elementach składowych modelu biznesowego.

Element modelu biznesu #1

Segmenty klientów, dla których w 2009 r. powstawała książka, to menedżerowie i konsultanci na całym świecie. Od pewnego czasu niektórzy z nich korzystali już z koncepcji uporządkowanego modelu biznesowego, opisanej przez Osterwaldera w jego pracy doktorskiej, opublikowanej w sieci. Grupa, która włączyła się w projekt pisania książki, liczyła 470 osób. Tworząc książkę-przewodnik, Alex zaoferował tej grupie coś więcej, niż tylko dostęp do wiedzy.

Element modelu biznesu #2

Wartość dla klienta, jaką zaoferował Alex, polegała na zaproszeniu wszystkich chętnych do współtworzenia książki. Wartością stało się więc bycie członkiem tej wyjątkowej grupy, czyli element czysto emocjonalny, związany ze statusem.

Element modelu biznesu #3

Kanały marketingu i dystrybucji były bardzo proste – Alex prowadził swojego bloga, na którym informował o zamiarach i kolejnych zdarzeniach, zaś na platformie Ning.com stworzył przestrzeń do pracy dla osób, które chciały dołączyć do projektu. Zrobił to sam, bo żadne wydawnictwo nie miało wówczas takich rozwiązań.

Element modelu biznesu #4

Relacje z klientem były w tym projekcie szczególnie istotne i bliskie. Osoby, które dołączyły do grupy współautorów, dzieliły się swoimi doświadczeniami, przysyłały propozycje przykładów do wykorzystania, komentowały i udoskonalały fragmenty książki publikowane przez Alexa. Prawie każdy wpis dostawał osobistą odpowiedź Alexa lub jego promotora. Dla osób współtworzących projekt był zachwycającą przygodą i pozwolił na zbudowanie bliskich więzi i przyjaźni z innymi członkami grupy.

Element modelu biznesu #5

Kluczowe zasoby wykorzystane w projekcie to przede wszystkim wiedza płynąca z 10 lat badań i obserwacji różnych modeli biznesowych, która została wstępnie opisana w pracy doktorskiej Alexa. Zasoby materialne były bardzo skromne, bo cała praca toczyła się w internecie. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że zasobem stała się również wiedza i doświadczenie współautorów, którzy dołączyli do projektu.

Element modelu biznesu #6

Kluczowe działania, które Alex i jego promotor musieli podejmować, by oferowaną wartość dostarczyć klientom, to przede wszystkim uważne słuchanie wszystkich opinii i sugestii. Zależało im, by jak najlepiej wyczuć i zrozumieć, czego ludzie chcą i potrzebują się nauczyć, a także aby jak najlepiej przekazać myśli oraz koncepcje osobom, które w przyszłości mają wykorzystywać książkę do pracy, do tworzenia skutecznych strategii i biznesów. Tak więc w tym przypadku kluczowymi działaniami było utrzymanie dobrej komunikacji, zarządzanie grupą 470 osób oraz zarządzanie projektem w przestrzeni internetowej.

Element modelu biznesu #7

Partnerstwo w tym projekcie było jednym z najtrudniejszych tematów. Nikt nie chciał wierzyć, że dwie osoby bez żadnych spektakularnych dokonań mogą stworzyć biznesowy bestseller i wszystko zamierzają robić w tak dziwaczny, niestandardowy sposób, niestandardowy – chcą współtworzyć książkę z setkami osób, chcą ją wydać w pełnych czterech kolorach i na dodatek w układzie poziomym. Wszystko wbrew logice branżowej. Dwaj szaleńcy, trochę naiwni – nie wzbudzili zaufania żadnego wydawnictwa. Ale odnieśli niesamowity sukces…

Strategie Biznesu

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radcy Prawnego Małgorzata Suchecka

    al. Grunwaldzka 472D Lokal 1 Olivia Business Centre, Olivia Six (13. piętro), 80-309 Gdańsk

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 26194 )
Array ( [docId] => 26194 )

Array ( [docId] => 26194 )