Ciągłe doskonalenie
Kaizen wywodzi się z kultury japońskiej oraz praktyki zarządzania. Powstała po II wojnie światowej w oparciu o wiedzę i doświadczenie naukowców ze Stanów Zjednoczonych. Miała pomóc Japończykom w odbudowie kraju, dlatego Amerykanie wzięli pod uwagę ich kulturę i tradycje.
Sama idea polega na skupieniu się na szczegółach i stopniowym ulepszaniu produktu lub samej firmy metodą małych kroków. Po pewnym czasie prowadzi to do zauważalnej przewagi nad konkurencją.
Zasady strategii Kaizen
Na Kaizen składają się dwa zasadnicze elementy:
- ciągłe ulepszenia oraz zmiany na lepsze
- bezustannie trwający proces
oraz 10 zasad:
- każdy problem stwarza nowe możliwości
- pomysły należy czerpać od każdego
- dalsze ulepszanie zawsze jest możliwe
- zadawaj pięciokrotne pytanie „Dlaczego?”
- odrzucaj odgórnie ustalony stan rzeczy
- pomyłki staraj się rozwiązywać na bieżąco
- wykorzystuj doświadczenie zamiast pieniędzy
- rozważaj rozwiązania, które są możliwe do wdrożenia
- unikaj stwierdzenia, że coś jest niemożliwe
- wybieraj rozwiązania proste nie zwlekając w oczekiwaniu na idealne.