Własna działalność gospodarcza freelancera

Autor: Kulik Katarzyna
Data: 26-04-2012 r.

Zawód dziennikarza mocno ewoluował w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Obecnie tym mianem coraz częściej określa się osoby, które często nie mają nic wspólnego z rzeczywistą redakcją prasową. Czy na tzw. niezależnym dziennikarstwie można zarobić?

Niezależny dziennikarz a copywriter

Niezależny dziennikarz to ten, który współpracuje z wieloma redakcjami i z żadną nie jest związany na stałe. Taki sposób współpracy z jednej strony gwarantuje duży zakres swobody (to Ty decydujesz, z jakimi mediami współpracujesz), z drugiej jednak może budzić obawy dotyczące stabilności zatrudnienia.

Z powyższych względów niezależni dziennikarze coraz częściej stają się copywriterami. Oprócz redakcji prasowych nawiązują również współpracę z agencjami marketingowymi.

Tworzą nie tylko teksty publicystyczne, ale również materiały reklamowe czy treści na strony internetowe. Dlaczego? Głównym powodem jest przede wszystkim fakt, że tradycyjne dziennikarstwo prasowe sukcesywnie wypierane jest przez media elektroniczne. Dziś, zamiast po gazetę, sięga się po stronę internetową. Ponadto, internet staje się miejscem publikacji nie tylko materiałów dziennikarskich, ale również tekstów o innym charakterze (m.in. blogowych wpisów, opisów ofert handlowych, czy tzw. tekstów pozycjonerskich).

Predyspozycje do wykonywania zawodu dziennikarza freelancera

Aby zostać niezależnym dziennikarzem czy copywriterem nie musisz tak naprawdę posiadać konkretnego wykształcenia czy specjalnych uprawnień. "Lekkie" pióro i nieco kreatywności wystarczą do tego, aby zaistnieć na dziennikarsko-copywriterskim rynku.

Zasadniczą kwestią, jaka jest niezbędna w tym zawodzie, jest poprawność językowa. Nikt nie będzie czytał tekstów, w których roi się od błędów. Poza tym, im ciekawszy, a jednocześnie łatwo zrozumiały sposób przedstawiania tematu, tym lepiej. Teksty tworzone przez dziennikarzy czy copywriterów są przede wszystkim dla ludzi i to właśnie im ich czytanie powinno sprawiać przyjemność.

Warto też pamiętać, że niezależne dziennikarstwo wiąże się z samodzielnym poszukiwaniem zleceń. W tym przypadku nieodzowne jest silne samozaparcie i duża elastyczność. Szczególnie w początkowych fazach działalności, kiedy zbyt małe doświadczenie negatywnie przekłada się na ilość realizowanych zleceń.

Jeżeli dopiero zaczynasz własną przygodę z copywritingiem, zadbaj o własną promocję. Nie bój się wysyłać ofert współpracy do różnego rodzaju redakcji czy agencji reklamowych.

Jeżeli nie posiadasz zbyt wielu zleceń, pomyśl o prowadzeniu własnego bloga czy stworzeniu strony internetowej. Jeżeli warunki finansowe Ci na to pozwalają, możesz pokusić się nawet o bezpłatną (w początkowej fazie) współpracę z większą redakcją czy portalem internetowym. Każdy opublikowany tekst czy każda informacja o Tobie w sieci to promocja Twojej osoby jako profesjonalisty.

Własna działalność czy umowy cywilno-prawne

Decydując się na pracę jako copywriter, powinieneś przemyśleć zasady swojej działalności. Oczywiście możesz założyć własną działalność gospodarczą, w ramach której będziesz świadczył usługi edytorskie.

Jednak w początkowej fazie pracy korzystniejszą formą współpracy mogą okazać się umowy cywilno-prawne (umowa o dzieło, umowa zlecenie).

Na rynku niestety pojawia się coraz więcej pseudo-copywriterów, którzy stanowią mocną konkurencję dla tych, którzy traktują swój zawód poważnie. Na wielu aukcjach można znaleźć oferty pisania tekstów za zaniżone stawki. Z tego względu wyszukiwanie zleceń za tzw. godziwe wynagrodzenie bywa niekiedy poważnym wyzwaniem.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak zatrzeć ślady po przeglądaniu Internetu?

pobierz

Wzór Polityki Bezpieczeństwa w ochronie danych osobowych

pobierz

Konfiguracja bezpieczeństwa. Windows 10

pobierz

10 sprytnych trików na szybkie obliczenia w Excelu

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 25896 )
Array ( [docId] => 25896 )

Array ( [docId] => 25896 )