Niezależny dziennikarz a copywriter
Niezależny dziennikarz to ten, który współpracuje z wieloma redakcjami i z żadną nie jest związany na stałe. Taki sposób współpracy z jednej strony gwarantuje duży zakres swobody (to Ty decydujesz, z jakimi mediami współpracujesz), z drugiej jednak może budzić obawy dotyczące stabilności zatrudnienia.
Z powyższych względów niezależni dziennikarze coraz częściej stają się copywriterami. Oprócz redakcji prasowych nawiązują również współpracę z agencjami marketingowymi.
Tworzą nie tylko teksty publicystyczne, ale również materiały reklamowe czy treści na strony internetowe. Dlaczego? Głównym powodem jest przede wszystkim fakt, że tradycyjne dziennikarstwo prasowe sukcesywnie wypierane jest przez media elektroniczne. Dziś, zamiast po gazetę, sięga się po stronę internetową. Ponadto, internet staje się miejscem publikacji nie tylko materiałów dziennikarskich, ale również tekstów o innym charakterze (m.in. blogowych wpisów, opisów ofert handlowych, czy tzw. tekstów pozycjonerskich).
Predyspozycje do wykonywania zawodu dziennikarza freelancera
Aby zostać niezależnym dziennikarzem czy copywriterem nie musisz tak naprawdę posiadać konkretnego wykształcenia czy specjalnych uprawnień. "Lekkie" pióro i nieco kreatywności wystarczą do tego, aby zaistnieć na dziennikarsko-copywriterskim rynku.
Zasadniczą kwestią, jaka jest niezbędna w tym zawodzie, jest poprawność językowa. Nikt nie będzie czytał tekstów, w których roi się od błędów. Poza tym, im ciekawszy, a jednocześnie łatwo zrozumiały sposób przedstawiania tematu, tym lepiej. Teksty tworzone przez dziennikarzy czy copywriterów są przede wszystkim dla ludzi i to właśnie im ich czytanie powinno sprawiać przyjemność.