Dlaczego się boimy
Głównym powodem, dla którego nie tylko boimy się odmowy udzielenia pomocy, ale również nie chcemy o tę pomoc prosić, jest obawa przed okazaniem własnej słabości. Nikt nie chce przyznać się do tego, że z czymś sobie nie radzi. Szczególnie, jeżeli trudności te dotyczą życia zawodowego. Paradoksalnie często wolimy ponieść sromotną klęskę niż poprosić kogoś o pomoc w realizacji zadania.
Innym powodem, dla którego nie zwracamy się do innych osób o wsparcie, jest obawa przed odmową. Nikt nie lubi czuć się odrzucony przez innych, dlatego w niektórych sytuacjach najzwyczajniej w świecie nie chcemy ryzykować i nie zwracamy się do innych z prośbą o pomoc. Wolimy podjąć ryzyko ewentualne porażki niż usłyszeć od kogoś „nie”.
Poczuj własną wartość
Głównym powodem lęku przed odmową jest brak pewności siebie. Poczucie
bycia gorszym od innych nie pozwala nam na ukazanie naszych słabości.
Jak z tym walczyć? Zastanówmy się, jakie są nasze główne zalety? Co
wyróżnia nas na tle innych osób? Za co jesteśmy lubiani wśród znajomych?
Poczucie własnej wartości pozwoli nam zrozumieć, że jesteśmy tacy sam
jak inni i mamy takie samo prawo prosić kogoś o pomoc właśnie wtedy,
kiedy jej naprawdę potrzebujemy. Ludzie naprawdę nie są źli z natury i z
pewnością wielu, mimo że w to wątpimy, udzieli Ci nam pomocy.
Odmowa w biznesie
Kwestia radzenia sobie z odmową może stanowić większy problem w
przypadku relacji biznesowych. Szczególnie w sytuacji, kiedy sprawa
dotyczy pracowników spotykających się z odmowami na co dzień, np.
konsultanci ds. sprzedaży, przedstawiciele handlowi, telemarketerzy.
Zbyt łatwe rezygnowanie z działania w przypadku wyrażenia czyjejś
obiekcji na przykład wobec produktu, niesie ze sobą ryzyko niskiej efektywności w
wykonywanej pracy. Dlatego warto wypracować sobie kilka sposobów na
radzenie sobie z tym problemem.
Odmowy w czasie rozmów biznesowych możemy podzielić na dwie grupy:
kategoryczne „nie” oraz wyrażenie wątpliwości wobec produktu/usługi. W
pierwszym przypadku możemy usiłować nakłonić klienta do prezentowanej
oferty, jednak szansa na osiągnięcie sukcesu w tym przypadku jest
znikoma.
Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej, kiedy klient wyrazi jedynie
niewielkie obiekcje wobec oferty. W takich przypadkach kontrahent
wyraża jedynie swoje wątpliwości, jednak nie odmawia kategorycznie.
Dlatego też niezwykle ważne jest pozbycie się lęku przed odmową i
nastawienie na sukces. Pokazując klientowi swoją charyzmę oraz
prezentując mu walory produktu przy jednoczesnym rozwiewaniu jego
wątpliwości mamy duże szanse na sprzedaż oferty. Dlatego w tego rodzaju
sytuacjach warto uświadomić sobie, że tak naprawdę to od nas zależy, czy
klient wyrazi zgodę czy nie. A w sytuacji, kiedy nie uda nam się nic
przekonać, będziemy mieli pewność, że zrobiliśmy wszystko, co było w
naszej mocy.
Pokonanie obawy prze odmową nie jest trudne. Wystarczy jedynie
uwierzyć we własne siły. Praca nad pokonaniem tego strachu jest
szczególnie ważna w zawodach związanych z handlem, gdzie z takimi
reakcjami klientów spotykamy się na co dzień.