Jak pokonać obawę przed czyjąś odmową

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 28-06-2012 r.

Człowiek bardzo często nie prosi innych o pomoc, chociaż jej potrzebuje. Głównym powodem jest lęk przed tym, że druga osoba odmówi mu wsparcia. Jak pozbyć się obawy przed odmową i czy to jest w ogóle możliwe? Czy tego typu strach może mieć wpływ na relacje biznesowe?

Dlaczego się boimy

Głównym powodem, dla którego nie tylko boimy się odmowy udzielenia pomocy, ale również nie chcemy o tę pomoc prosić, jest obawa przed okazaniem własnej słabości. Nikt nie chce przyznać się do tego, że z czymś sobie nie radzi. Szczególnie, jeżeli trudności te dotyczą życia zawodowego. Paradoksalnie często wolimy ponieść sromotną klęskę niż poprosić kogoś o pomoc w realizacji zadania.

Innym powodem, dla którego nie zwracamy się do innych osób o wsparcie, jest obawa przed odmową. Nikt nie lubi czuć się odrzucony przez innych, dlatego w niektórych sytuacjach najzwyczajniej w świecie nie chcemy ryzykować i nie zwracamy się do innych z prośbą o pomoc. Wolimy podjąć ryzyko ewentualne porażki niż usłyszeć od kogoś „nie”.

Poczuj własną wartość

Głównym powodem lęku przed odmową jest brak pewności siebie. Poczucie bycia gorszym od innych nie pozwala nam na ukazanie naszych słabości. Jak z tym walczyć? Zastanówmy się, jakie są nasze główne zalety? Co wyróżnia nas na tle innych osób? Za co jesteśmy lubiani wśród znajomych?

Poczucie własnej wartości pozwoli nam zrozumieć, że jesteśmy tacy sam jak inni i mamy takie samo prawo prosić kogoś o pomoc właśnie wtedy, kiedy jej naprawdę potrzebujemy. Ludzie naprawdę nie są źli z natury i z pewnością wielu, mimo że w to wątpimy, udzieli Ci nam pomocy.

Odmowa w biznesie

Kwestia radzenia sobie z odmową może stanowić większy problem w przypadku relacji biznesowych. Szczególnie w sytuacji, kiedy sprawa dotyczy pracowników spotykających się z odmowami na co dzień, np. konsultanci ds. sprzedaży, przedstawiciele handlowi, telemarketerzy. Zbyt łatwe rezygnowanie z działania w przypadku wyrażenia czyjejś obiekcji na przykład wobec produktu, niesie ze sobą ryzyko niskiej efektywności w wykonywanej pracy. Dlatego warto wypracować sobie kilka sposobów na radzenie sobie z tym problemem.

Odmowy w czasie rozmów biznesowych możemy podzielić na dwie grupy: kategoryczne „nie” oraz wyrażenie wątpliwości wobec produktu/usługi. W pierwszym przypadku możemy usiłować nakłonić klienta do prezentowanej oferty, jednak szansa na osiągnięcie sukcesu w tym przypadku jest znikoma.

Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej, kiedy klient wyrazi jedynie niewielkie obiekcje wobec oferty. W takich przypadkach kontrahent wyraża jedynie swoje wątpliwości, jednak nie odmawia kategorycznie. Dlatego też niezwykle ważne jest pozbycie się lęku przed odmową i nastawienie na sukces. Pokazując klientowi swoją charyzmę oraz prezentując mu walory produktu przy jednoczesnym rozwiewaniu jego wątpliwości mamy duże szanse na sprzedaż oferty. Dlatego w tego rodzaju sytuacjach warto uświadomić sobie, że tak naprawdę to od nas zależy, czy klient wyrazi zgodę czy nie. A w sytuacji, kiedy nie uda nam się nic przekonać, będziemy mieli pewność, że zrobiliśmy wszystko, co było w naszej mocy.

Pokonanie obawy prze odmową nie jest trudne. Wystarczy jedynie uwierzyć we własne siły. Praca nad pokonaniem tego strachu jest szczególnie ważna w zawodach związanych z handlem, gdzie z takimi reakcjami klientów spotykamy się na co dzień.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26424 )
Array ( [docId] => 26424 )