Jak zrównoważyć życie zawodowe i prywatne

Kategoria: HR
Autor: Kulik Katarzyna
Data: 05-07-2012 r.

Dążenie do kariery i coraz większa liczba obowiązków sprawiają, że praca zajmuje coraz więcej czasu. Jak w takiej sytuacji zrównoważyć życie zawodowe i prywatne, aby poświęcić dostateczną uwagę najbliższym? Czy te dwie sfery swojego życia należy łączyć czy dzielić?

Definicja work-life balance

Zrównoważenie życia zawodowego z prywatnym staje się na tyle poważnym problemem, że powstało nawet konkretne określenie tego zjawiska. Work-life balance to zachowanie odpowiednich proporcji między obowiązkami służbowymi i prywatnymi. Polega na organizowaniu życia w taki sposób, aby praca zawodowa nie stała się jedynym zainteresowaniem czy zajęciem.

Work-life balance jest – wbrew pozorom – niezwykle ważny. Odpowiednie zachowanie proporcji między życiem i prywatnym pozwala bowiem uniknąć ryzyka, jakim jest pracoholizm. Poza tym poświęcenie dostatecznej ilości swojej uwagi bliskim również pozytywnie wpłynie na relacje.

Sposoby na zachowanie work-life balance

Dobrym sposobem na zachowanie właściwych proporcji między życiem zawodowym a prywatnym jest wyznaczenie konkretnych granic, których nigdy nie będziesz przekraczać. Ustal ze swoimi bliskimi, że pracujesz tylko w siedzibie firmy i nigdy nie zabierasz swojej pracy do domu.

Ponadto dobrze jest też jasno określić czas, jaki poświęcasz pracy i rodzinie. Osiem godzin dziennie spędzonych w biurze z pewnością wystarczą na wypełnienie wszystkich pilnych spraw. Pamiętaj też, że weekend powinien być czasem odpoczynku. W związku z tym Twój tydzień pracy powinien kończyć się w piątek po południu, a zaczynać w poniedziałkowy poranek.

Wyznaczenie konkretnych zasad i poinformowanie o nich swoich najbliższych pozwoli Ci na zachowanie odpowiednich proporcji między dwoma sferami życia. Po co masz o nich mówić rodzinie? Na wypadek, gdybyś chciał którąś z wyznaczonych granic przekroczyć. Najbliżsi z pewnością Ci na to nie pozwolą.

 

Rozmowy o pracy a work-life balance

W przypadku work-life balance odwiecznie pojawia się jeden problem. Czy - w związku z dbałością o zachowanie odpowiednich proporcji między życiem zawodowym i prywatnym – powinieneś rozmawiać z rodziną o swojej pracy czy nie? Czy opowiadanie o minionym dniu nie spowodują zachwiania powyższych proporcji?

Na powyższe pytanie powinieneś odpowiedzieć sobie sam. Nikt nie jest Ci w stanie właściwie doradzić, gdyż nie zna ani Twoich relacji z najbliższymi ani ich stosunku do Twojej pracy. Jednak badania naukowe na ten temat dowodzą, że rozmowy na tematy służbowe nie powinny przekraczać jednej czwartej czasu spędzanego z bliskimi. Ponadto, jeżeli Twoja rozmowa na temat pracy ma skupić się jedynie na Twojej złości na szefa czy na kolegę, lepiej ją pomiń. Unikniesz w ten sposób stresu i być może uda Ci się szybciej zapomnieć o ciężkim dniu w pracy.

Zrównoważenie życia zawodowego z prywatnym jest możliwe. I nie wymaga do tego szczególnych umiejętności. Wyznaczenie własnych zasad, którymi będziesz kierował się w pracy zawodowej, z pewnością pomogą Ci w zachowaniu właściwych proporcji.

Kulik Katarzyna

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26443 )
Array ( [docId] => 26443 )