Praca zdalna w nowym Kodeksie pracy - zasady ogólne

Kategoria: HR
Data: 12-01-2023 r.

Nowelizacja Kodeksu pracy jest o krok od wejściem w życie. Wśród licznych zmian pojawia się także regulacja dotycząca pracy zdalnej, która z założenia miała kompleksowo uregulować tryb pracy zdalnej, zamiast - znanej z czasów lockdownów - telepracy. Spójrzmy jakie rozwiązania zostały zaproponowane. 

W nowym Kodeksie pracy pracy zdalnej został poświęcony rozdział II c. Zgodnie z przygotowaną definicją legalną, praca zdalna to praca, która może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika, które w każdym przypadku jest uzgodnione z pracodawcą. Miejscem tym może być adres zamieszkania pracownika. Pracę tę wykonuje się w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. 

Nowe przepisy przewidują, że wzajemne ustalenie stron stosunku pracy dotyczące wykonywania pracy zdalnej może nastąpić zarówno przy zawieraniu umowy o pracę, jak i w trakcie jej trwania, a inicjatywa może wyjść zarówno od pracodawcy jak i od pracownika. W tym drugim przypadku wymagany jest jednak wniosek w postaci papierowej bądź elektronicznej. 

W określonych przypadkach pracodawca może wydać polecenie wykonywania pracy w formie zdalnej. Dotyczy to okresu:
a) obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, a także 3 miesięcy od ich odwołania
b) w którym pracodawca nie jest w stanie zapewnić bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy z powodu działania siły wyższej. 

Ważne: Nawet w przypadku, gdy przepisy dopuszczają wydanie polecenia dotyczące pracy zdalnej, pracownik musi uprzednio złożyć oświadczenie dotyczące posiadania przez niego warunków technicznych i lokalowych, pozwalających na pracę zdalną. Wspomniane oświadczenie wymaga formy papierowej bądź elektronicznej. 

Cofnięcie polecenia wykonywania pracy zdalnej jest możliwe w każdym czasie, jednak wymaga co najmniej dwudniowego uprzedzenia. 

Natomiast niezwłoczne wycofanie polecenia świadczenia pracy zdalnej następuje w sytuacji, gdy u pracownika nastąpi zmiana warunków lokalowych i technicznych, która uniemożliwia wykonywanie pracy zdalnej. Pracownik oczywiście zobowiązany jest do poinformowania o tym swojego pracodawcę. 

Praca zdalna musi być wykonywana na określonych zasadach. Zasady te są określane w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją lub organizacjami działającymi u pracodawcy. Jeśli to się nie uda i nie uda się także ustalić treści porozumienia z organizacjami związkowymi reprezentatywnymi, pracodawca określa te zasady w regulaminie. Oczywiście uwzględni także ustalenia dokonane ze związkami. 

Regulamin jest miejscem określenia zasad świadczenia pracy zdalnej także wtedy, gdy u pracodawcy związku nie działają. Wówczas zapisy regulaminu ustalane są z przedstawicielami pracowników. 

Trzeba jednak pamiętać, że jeśli nie ma ani porozumienia, ani regulaminu, pracodawca ma możliwość określenia zasad pracy zdalnej bezpośrednio w porozumieniu zawartym z pracownikiem.

Źródło:

Druk nr 2335 - Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw wraz z uzasadnieniem opublikowany na oficjalnej stronie internetowej Sejmu RP - portal sejm.gov.pl

Oprac. red.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 42570 )
Array ( [docId] => 42570 )