Techniki spotkań konfrontacyjnych

Kategoria: HR
Autor: Woźniak Wojciech
Data: 10-07-2012 r.

Spotkania konfrontacyjne są jedną z nowoczesnych technik stosowanych, aby zapanować nad sytuacją konfliktową w miejscu pracy. Jej założeniami jest zainicjowanie myślenia pozytywnego w odniesieniu do sytuacji konfliktowej u każdej ze stron konfliktu. Ma to zaangażować obie strony do rozpoczęcia współpracy.

Cel spotkania konfrontacyjnego

Celem spotkania konfrontacyjnego jest wypracowanie obustronnego porozumienia, które zaowocuje współpracą w szukaniu satysfakcjonującego obie strony rozwiązania.

Zasadami stosowanymi podczas spotkań konfrontacyjnych, które zapewniają najwyższą skuteczność, są następujące warunki:

  • emocje muszą być kontrolowane,
  • wypowiedzi uczestników spotkania konfrontacyjnego, muszą być w pełni szczere, a oni sami powinni być otwarci,
  • ludzie biorący udział w spotkaniu muszą zostać oddzieleni od problemu, uczestnicy nie mogą postrzegać innych osób jako część problemu. Tylko taki sposób można zapobiec pogłębianiu się konfliktu,
  • przebieg dyskusji musi być ciągle kontrolowany, aby nie dopuścić do sytuacji, w której konflikt mógłby ulec eskalacji,
  • ważne ustalenia, które są wynikiem trwającej dyskusji, powinny być zapisywane.

Przebieg spotkania konfrontacyjnego

Mając zamiar zaaranżować spotkanie konfrontacyjne, należy skupić się w czasie jego trwania tylko i wyłącznie na rozwiązaniu danej sytuacji. Uczestnicy muszą zostać poinformowani, że spotkanie nie służy atakowaniu się nawzajem, ale ma pomóc określić przyczynę problemu i znaleźć najwłaściwsze jego rozwiązanie.

Osoba, która organizuje spotkanie(zazwyczaj jest to pracodawca, ale może być np. menadżer grupy), nie musi być koordynatorem, może nim być inna osoba, na którą zgadzają się obie strony konfliktu lub ktoś cieszący się powszechnym szacunkiem. Koordynator nadzoruje spotkanie i zachęca obie strony do otwartości i szczerości, tak aby ustalona przyczyna problemu była prawdziwa.

Koordynator oraz organizator muszą wykazać się cierpliwością, wyrozumiałością i opanowaniem emocji. Osoby te muszą dawać swoim zachowaniem przykład jak np. ukazanie stronom, że należy z dystansem podchodzić do danego sporu i nie należy angażować się w niego emocjonalnie. Spotkania konfrontacyjne nie tylko pozwalają rozwiązać nieporozumienia, ale także pozwalają ich uczestnikom na poszerzenie swojej wiedzy. Dodatkowo w przedsiębiorstwie wzmaga się dzięki nim integracja wewnętrzna, co przekłada się na lepsze wyniki.

Woźniak Wojciech

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

30 najciekawszych pytań z prawa pracy

pobierz

Różnicowanie wynagrodzeń na takich samym stanowiskach

pobierz

Dokumentacja pracownicza

pobierz

Pracownik może krytykować decyzje szefa, ale nie jego osobę

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 26452 )
Array ( [docId] => 26452 )