Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca – do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w takich warunkach jest zawsze umową o pracę, niezależnie od nazwy takiego dokumentu.
Niemniej jednak związki zawodowe, Rada Ochrony Pracy, czy sami pracownicy coraz częściej zgłaszają do PIP nieprawidłowości w zakresie zawierania umów cywilnoprawnych w przypadkach, w których powinna być zawarta umowa o pracę. Dlatego też na lata 2013-2015 Państwowa Inspekcja Pracy zaplanowała kontrole w tym zakresie oraz uruchomiła kampanię informacyjno-promocyjna: „Zanim podejmiesz pracę”, która będzie skierowana zarówno do osób już pracujących, jak i dopiero mających podjąć pracę.
Bezpieczeństwo pracy
Wzmożonych kontroli mogą się spodziewać również firmy o dużym stopniu zagrożenia zawodowego oraz te zakłady, w których dochodzi do częstych wypadków przy pracy.
Jak zapewnia PIP, w ramach programu prewencyjnego „Zarządzanie bezpieczeństwem pracy w średnich i dużych zakładach, w których wystąpiły wypadki przy pracy”, pracodawcy i przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z pomocy merytorycznej w zakresie sposobów ograniczania zagrożeń wypadkowych.
Przygotowana zostanie również kampania informacyjno-promocyjna: „Bezpieczeństwo pracy zależy od Ciebie”, która ma być prowadzona przez 3 lata. Jej założeniem jest zmiana świadomości i postaw w zakresie bezpieczeństwa pracy.
Podjęte działania prewencyjne mają się przyczynić do ograniczenia poziom wypadkowości w miejscu pracy.