Automatyczna skrzynia biegów – o czym warto wiedzieć

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 15-06-2012 r.

Samochody z automatyczną skrzynią biegów szczególnie lubiane są w Ameryce Północnej. Tymczasem jazda tego typu samochodem ma wiele zalet i wielu kierowców, którzy spróbowali jazdy z automatem, nie wyobrażają już sobie powrotu do auta ze skrzynią manualną. O czym warto pamiętać jeżdżąc automatem?

Istnieje kilka typów skrzyń automatycznych. Klasyczny automat, skrzynia dwusprzęgłowa, skrzynia CVT oraz przekładnia zautomatyzowana. Jeżdżąc automatem należy wpoić sobie zasadę, że nie można jednocześnie naciskać pedałów gazu oraz hamulca, co często robią osoby jeżdżące dotąd autami z manualną skrzynią. Inne błędy to tak jak wrzucanie podczas jazdy luzu w manualu, wybieranie w trakcie jazdy pozycji N, pozycji wstecznego, czy wybieranie pozycji P zanim auto zatrzyma się. Można w ten sposób poważnie i kosztownie uszkodzić automatyczną skrzynię.

Pozycja P, czyli parking na dźwigni wybierania oznacza, że koła samochodu zostaną zablokowane. Nie wolno wybierać tej pozycji podczas jazdy, gdyż grozi to gwałtownym wyhamowaniem auta i zniszczeniem skrzyni biegów. W automatach silnik uruchamiamy w trybie „P” lub „N” co oznacza Neutral. Tryb N, to bieg jałowy, kiedy koła mogą obracać się swobodnie lecz nie są napędzane przez silnik auta, czyli tak jakby „luz”. Nie wolno jednak podczas jazdy wybierać tego trybu, gdyż można doprowadzić do usterki.

 

D jak Drive, to tryb który w automatach służy do jazdy do przodu, zaś automat sam zmienia przełożenia wybierając odpowiedni bieg, dostosowany do prędkości z jaką porusza się auto. Wskazane jest ruszanie w trybie D z niskich obrotów silnika, gdyż ostre ruszanie niszczy automaty. Ważne jest także, żeby przed włączeniem trybu Drive nacisnąć najpierw pedał hamulca. Jeśli tego nie zrobimy, samochód może bardzo ostro wystartować do przodu.

R jak Reverse, to po prostu tryb biegu wstecznego w automatach i nie wolno pod żadnym pozorem próbować włączać go podczas jazdy.

Z kolei tryby 2. i 3. służą do jazdy w terenach górskich i do jazdy z przyczepą. Pozycja 2. zawiera pierwszy i drugi bieg, zaś pozycja 3. biegi pierwszy, drugi i trzeci. Służy to głównie do możliwości hamowania silnikiem.

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27244 )
Array ( [docId] => 27244 )

Array ( [docId] => 27244 )