Filtr przeciwpyłkowy odgrywa bardzo ważną rolę w samochodzie i samo jego posiadanie jeszcze o niczym nie świadczy jeżeli go nie wymieniamy na czas. Dobry filtr kabinowy składa się z kilku warstw aby dokładnie i skutecznie zatrzymać niepożądane substancje. Jako pierwsza warstwa występuje warstwa podstawowa, której zadaniem jest zatrzymanie cząstek brudu, kurzu oraz wszelkiego rodzaju pyłków. Kolejna warstwa nazywana jest warstwą środkową – jej zadaniem jest zatrzymywanie zarodków bakterii, grzybów oraz drobin sadzy. W filtrach kabinowych renomowanych producentów występuje warstwa nasycona węglem aktywnym, której zadaniem jest niedopuszczenie do wnętrza kabiny szkodliwych gazów takich jak: ozon, tlenek węgla czy tlenek azotu. Ostatnia warstwa jest to warstwa stabilizująca konstrukcję.
Mogłoby się wydawać, że taka prosta budowa, kilka warstw z płótna więc po co wymieniać i zawracać sobie tym głowę i wydawać zbędne pieniądze. Tymczasem czysty filtr kabinowy poprawia komfort jazdy, przeciwdziała zaparowaniu szyb – co ma istotny wpływ na bezpieczeństwo jazdy oraz niweluje wpływ alergenów na kierowcę czy pasażerów. Tak więc warto zadbać o dobry, czysty filtr.