Zasada działania
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów to tak naprawę dwie osobne przekładnie w jednej obudowie. Każda z nich ma jednak swoje własne sprzęgło, stąd nazwa takiego rodzaju skrzyni. Działają autonomicznie i są odpowiedzialne za inne typy biegów. Jedno ze sprzęgieł obsługuje biegi nieparzyste i wsteczny, natomiast drugie jest odpowiedzialne za biegi parzyste. Wałki napędzające obie przekładnie znajdują się jeden w drugim, dzięki czemu mogą działać równocześnie. Pozwala to na szybsze zmiany biegów. Podczas gdy redukujemy lub wrzucamy wyższy bieg, niezaangażowane w tę zmianę sprzęgło już przygotowuje kolejny bieg do użycia.
Zalety i wady
Niewątpliwą zaletą dwusprzęgłowej skrzyni biegów jest szybkość jej działania. Korzystając z niej, zmiany kolejnych przełożeń będą trwały niecałe pół sekundy. Dwie autonomiczne przekładnie skutecznie eliminują także szarpanie, wrzucanie kolejnych biegów staje się płynne. To z kolei wpływa na większą oszczędność paliwa pojazdów wyposażonych w dwusprzęgłową skrzynię. Takie rozwiązanie lepiej sprawdza się w ruchu miejskim niż klasyczne automaty. Wadą zastosowania dwóch przekładni jest natomiast zwiększona masa całej skrzyni biegów. Są one również droższe i bardziej skomplikowane, co może przekładać się na późniejsze dodatkowe koszty wizyt w serwisie.