Problemy z dwumasowym kołem zamachowym

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 15-06-2012 r.

Stosowane kiedyś w autach, tradycyjne koła zamachowe jednomasowe, były konstrukcją prostą i nie do zdarcia, a umieszczone były między silnikiem a sprzęgłem auta. W związku ze wzrostem wymagań konsumentów w zakresie komfortu, wielu producentów zaczęło stosować dwumasowe koła zamachowe. Nie są one już niestety tak trwałe, jak tradycyjne koła, zaś regeneracja tarczy dwumasowej jest kosztowna.

Dwumasowe koła zamachowe stosowane są zarówno w autach wyposażonych w silniki benzynowe jak i wysokoprężne. Zadaniem takiego koła jest tłumienie wibracji, które przenoszą się z silnika na układ napędowy pojazdu. Konstrukcja dwumasowego koła zamachowego składa się z dwóch ciężkich tarcz, które połączone są sprężynami, co sprawia, że wibracje są dość skutecznie tłumione. Jedna z części dwumasowego koła przymocowana jest do wału korbowego, druga zaś jest sztywno połączona z dociskiem sprzęgła. Te dwa ciężkie koła, czy raczej tarcze, łączą sprężyny, które pozwalają na to aby dwie masy mogły wibrować, dzięki czemu wytłumiane są wibracje przenoszone przez silnik.

Mimo teoretycznie prostej konstrukcji, dwumasowe koła zamachowe to element, który w eksploatacji nowoczesnych aut potrafi dość szybko odmówić posłuszeństwa, czasem już po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Zużycie dwumasowego koła objawia się charakterystycznymi stukami, które słychać podczas redukcji biegu, rozruchu oraz podczas wyłączania silnika auta. Przy bardziej zużytym kole, do ww. pierwszych objawów zużycia, dochodzą wibracje na niskich obrotach oraz na jałowym biegu. Im większe zużycie, tym bardziej dwumasowe koło dostarcza właścicielowi auta hałasów, stuków i wibracji. Zużycie dwumasowego koła polega na tym, że między ego elementami pojawiają się luzy, sprężyny skracają się zaś wzajemne ułożyskowanie obydwu części koła wyrabia się.

Producenci aut traktują dwumasowe koła zamachowe jako elementy jednorazowe, które po zużyciu kwalifikują się jedynie do wymiany. Z uwagi jednak na wysokie koszty wymiany koła, które w zależności od marki wynoszą od 1900 nawet do 5000 złotych. Taniej można w Polsce zregenerować dwumasowe koło zamachowe a specjalizuje się tym co najmniej kilka warsztatów w kraju. I co najważniejsze, naprawa czy regeneracja koła może kosztować parę razy mniej niż wymiana tego elementu na nowy.

Podczas wymiany koła na nowe lub w celu jego regeneracji, konieczne jest wymontowanie skrzyni biegów oraz przeważnie wymiana sprzęga na nowe, choć to drugie nie zawsze jest konieczne.

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27242 )
Array ( [docId] => 27242 )