Sprawdź stan drążków kierowniczych

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 31-03-2012 r.

Za duże luzy odczuwane na kole kierownicy, mogą w istotny sposób utrudniać użytkowanie auta. Stan drążków ma też niezwykle ważny wpływ na bezpieczeństwo podróżujących autem. Sprawdź zatem, czy w Twoim samochodzie nie ma zbyt dużych luzów, co pozwoli Ci na podróże bardziej komfortowe i bezpieczniejsze.

Gdy w układzie kierowniczym Twojego samochodu luzy są zbyt duże, w trakcie jazdy nieustannie i co chwilę zmienia się zbieżność przednich kół. A to w bardzo odczuwalny sposób obniża komfort jazdy, a także możliwość dokładnego prowadzenia auta. Dbaj więc o układ kierowniczy, bowiem zaniedbanie stanu drążków kierowniczych może być przyczyną wypadku, szczególnie podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Przyjrzyj się drążkom kierowniczym, kiedy opony Twojego auta piszczą na pokonywanych zakrętach.

Luzy na końcówkach drążków kierowniczych są proste do zlokalizowania, a ich naprawy nie zrujnują Ci portfela. W większości aut możliwa jest wymiana samej końcówki drążka kierowniczego, czyli tzw. gałki kierowniczej czy drążka kierowniczego. Drążek kierowniczy i sworzeń są traktowane jako jeden element. Po wymianie końcówek drążków kierowniczych, dobrze jest udać się na kontrolę zbieżności kół, gdyż nie możesz wiedzieć, czy przed wymianą ta zbieżność była właściwa. Nie wiesz też na 100 proc., czy nie zdarzyło Ci się np. uderzyć zimą kołem w krawężnik czy ubitą pryzmę śniegu i błota, co może spowodować zmianę zbieżności.

 

Jeżeli kontrola zbieżności wykaże luzy wewnątrz przekładni kierowniczej czy w kolumnie układu kierowniczego, oznaczać to już może duże wydatki na naprawę. Dobrze jest więc taką kontrolę przeprowadzić po kupnie używanego auta, bowiem auto ze źle ustawioną zbieżnością będzie szybciej zużywało opony.

Gdy wybierasz się do stacji kontroli pojazdów na coroczne obowiązkowe badanie techniczne pamiętaj, że Twój samochód może nie przejść pozytywnie takiego przeglądu, jeżeli diagnosta stwierdzi wyraźne luzy w układzie kierowniczym. Luzy sprawiają także, że nie można przeprowadzić kontroli zbieżności kół przednich, gdyż ta cały czas się zmienia. Żeby nie mieć problemów ze zbieżnością kół przednich i z luzami drążków kierowniczych, warto co najmniej raz w roku sprawdzać zbieżność. Dobry moment na sprawdzenie zbieżności to zmiana opon.

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27236 )
Array ( [docId] => 27236 )

Array ( [docId] => 27236 )