Chrysler to jedna z najbardziej rozpoznawanych na świecie amerykańskich marek samochodów. Marka Chrysler od utworzenia do 1998 roku należała do koncernu Chrysler Corporation, wraz z markami: Dodge, Plymouth, Imperial i DeSoto. W 1998 roku Chrysler związał się z koncernem Daimler-Benz. Aktualnie większościowy pakiet udziałów w Chryslerze posiada włoski koncern Fiat.
Historia Chryslera zaczęła się, kiedy Walter P. Chrysler, będąc maszynistą parowozów, zamieszkał w Salt Lake City i pracował dla spółki Denver & Rio Grande Railroad. Po jakimś czasie Chrysler rozpoczął pracę w branży motoryzacyjnej, zostając szefem produkcji aut w fabryce Buicka w Michigan.
Walter P. Chrysler kilka lat później został prezesem Buicka, zaś już w 1919 roku, w wieku 45 lat przeszedł na emeryturę. Nie zamierzał jednak próżnować. Został poproszony o pomoc w charakterze konsultanta przez firmę Willys-Overland Company. Gdy udało mu się zażegnać kryzys w tej firmie, został szefem rady nadzorczej Maxwell Motor Company, wykupił większość udziałów tego przedsiębiorstwa i rozpoczął w zakładach Maxwella produkcję samochodów marki Chrysler.
Chrysler Six z 1924 roku, to pierwsze auto tej firmy, sprzedane w liczbie ponad 32 tys. sztuk. Na lata 20. XX w. przypada Chryslerowi czwarte miejsce w wielkości produkcji samochodów w Stanach Zjednoczonych, zaś w latach 30. XX w. Chrysler jest już na drugim miejscu.
Chrysler stworzył także tanią markę Plymouth oraz przejął będącą w kłopotach firmę Dodge, która do dziś znajduje się pod jego kontrolą. Podczas II wojny światowej, jak wiele firm, Chrysler także wytwarzał głównie pojazdy ciężarowe dla wojska. W 1987 roku koncern Chrysler Corporation kupuje AMC, czyli American Motor Corporation, chcąc wejść w posiadanie marki Jeep.
W 1998 roku z powodów kłopotów finansowych, Chrysler Corporations wiąże się z niemieckim koncernem Daimler-Benz w efekcie czego powstaje spółka Damimler-Chrysler.
Współpraca nie jest jednak łatwa i niemiecki partner chce pozbyć się Chryslera. Na dodatek w 2009 roku koncern Chryslera bankrutuje, co ogłasza sam prezydent USA Barack Obama. Z pomocą Chryslerowi przychodzi rząd USA oraz włoski koncern Fiat, który kupuje większościowy pakiet udziałów Chryslera.
Oprac. PM na podstawie: Chrysler, Autocentrum, Wikipedia