FSO – charakterystyka marki

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 10-06-2012 r.

FSO, to polska marka samochodów osobowych, produkowanych przez Fabrykę Samochodów Osobowych na Żeraniu w Warszawie. Od 1986 roku FSO wytwarzała także samochody dostawcze w Fabryce Samochodów Dostawczych w Nysie. Działalność FSO zaczęła się w 1951 roku od produkcji samochodu Warszawa M20 na licencji rosyjskiej Pobiedy GAZ M20.

Historia polskiej marki FSO rozpoczęła się w 1951 roku, kiedy to w Warszawie na Pradze Północ od podstaw wybudowano Fabrykę Samochodów Osobowych. Pomysły zbudowania w Polsce fabryki samochodów zaistniały już po zakończeniu II wojny światowej. Problem zasadniczy polegał jednak na braku licencji na produkcję jakiegokolwiek auta. Pierwotnie, z uwagi na przedwojenną współpracę Polski z włoskim FIAT-em, negocjacje w sprawie licencji podjęto właśnie z tym koncernem. W 1948 roku Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego podpisała umowę o budowie fabryki samochodów osobowych w Warszawie oraz umowę o zakupie od Fiata licencji na wytwarzanie w Warszawie modelu Fiat 1400. Porozumienie polsko-włoskie polegało na umowie barterowej i za licencję Polska miała płacić Włochom dostawami polskiego węgla. Władze polskie planowały osiągnięcie w ciągu trzech lat produkcji rocznej rzędu 20 tysięcy aut.

Porozumienie polsko-włoskie skończyło się fiaskiem z powodu nasilenia tzw. zimnej wojny i mocarstwowych dążeń ZSRR do izolacji tzw. krajów demokracji ludowej od świata zachodniego. W efekcie władze ZSRR „zaproponowały” polskim władzom licencję na produkcję przestarzałej już Pobiedy M-20 i to „za darmo”. Wobec takich radzieckich propozycji, polskie władze w 1949 roku zerwały kontrakt z Fiatem. 22 lipca 1950 roku podpisano z ZSRR oficjalną umowę o umieszczeniu w nowej warszawskiej fabryce produkcji Pobiedy GAZ M-20, którą w Polsce nazwano Warszawa M-20. Zanim jednak doszło do zerwania umowy z Fiatem przez stronę polską, Włosi dostarczyli już do Polski partię aut osobowych Fiat 1100, a także autobusów i ciężarówek, za które Polska zapłaciła węglem.

W latach 1965-1983 warszawska FSO wytwarzała licencyjnego Fiata 125, który w Polsce otrzymał przydomek 125p. W 1978 roku do tzw. dużego Fiata dołączył Polonez 1500. Mimo pracy inżynierów nad nowymi modelami, przez wiele lat produkowano jedynie Fiata 125p, później zwanego FSO 1500 oraz Poloneza w różnych wersjach. W 1991 roku zaprzestano produkcji FSO 1500 w związku z tym, że przestarzałe auto traciło zainteresowanie klientów, którzy sprowadzali wówczas na potęgę używane auta zachodniej produkcji. W 1995 roku FSO przejęło południowokoreańskie przedsiębiorstwo wielobranżowe Daewoo, tworząc Daewoo Motor Polska. Od 1995 roku w Warszawie produkowano Daewoo Matiz, Lanos, Nubira i Espero. Po bankructwie Daewoo w Koeri Płd., FSO udało się utrzymać prawa do produkcji Matiza i Lanosa pod marką FSO. W 2005 roku 19,9 proc. akcji FSO kupił ukraiński AvtoZAZ i niemal cała produkcja FSO Matizów i Lanosów sprzedawana była na Ukrainę. Ponieważ jednak w 2010 roku skończyło się prawo do produkcji Lanosów i Matizów, zaś AvtoZAZ nie miał ochoty inwestować w warszawską fabrykę, musiała ona w 2011 roku ogłosić upadłość.

Oprac. PM na podstawie: FSO, Autocentrum, Wikipedia

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27298 )
Array ( [docId] => 27298 )

Array ( [docId] => 27298 )