Historia Dacii rozpoczęła się w 1943 roku. Wówczas powstała Uzina de Autoturisme Piteşti, w której w 1943 roku rozpoczęła się produkcja części do samolotów. W latach 60. XX wieku wybudowano w Pitesti fabrykę samochodów. Pierwszym wytwarzanym w zakładach w Pitesti autem byłą Dacia 1100, czyli licencyjne Renault 8. Początkowo Rumuni chcieli wytwarzać własne auta pod marką Mioveni, jednak zrezygnowali i podpisali umowę o współpracy z Renault.
Kolejnym po Dacii 1100 modelem, była seria modeli 130/121/131/1410, czyli licencyjne Renault 12. Te auta do dziś możemy spotkać nawet na polskich ulicach, choć ich jakość była delikatnie mówiąc nie najlepsza. Dacię serii 1300 wytwarzano w wersjach sedan oraz kombi. Ta druga wersja częściej wykorzystywana była jako sanitarka, czyli ambulans, szczególnie w wersji z napędem na obie osie.
W drugiej połowie lat 70. XX wieku szefowie Dacii zadecydowali o zerwaniu współpracy z Renault i samodzielnym kontynuowaniu produkcji aut, z wykorzystaniem technologii innych firm. W efekcie tego w latach 80. pojawiły się małolitrażowa, nieudana Dacia 500, zaś w 1995 roku na rynku pojawiło się auto Dacia Nova. .Ten drugi model, mimo, że opracowany przez rumuńskich inżynierów, był tak naprawdę nieudaną kopią Peugeota 309 z lat 80. Dacia Nova korzystała z płyty podłogowej 309-ki i z zastosowanej w tym modelu technologii. Nie można jednak powiedzieć, że był to sukces, choć być może zapewnił marce przetrwanie.