Isuzu – charakterystyka marki

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 08-06-2012 r.

Isuzu, to japońska firma produkująca samochody terenowe, ciężarowe oraz autobusy. Marka Isuzu powstała w 1916 roku z inicjatywy dwóch firm rodem z Tokio. Pierwsze auto pod marką Isuzu, wyprodukowano w 1934 roku, zaś w 1971 roku Isuzu nawiązała współpracę z koncernem General Motors, który aktualnie kontroluje tę japońską markę. Nazwa Isuzu pochodzi od nazwy japońskiej rzeki.

Historia marki Isuzu rozpoczęła się w 1916 roku, kiedy dwie tokijskie spółki, Tokyo Ishikawajima Shipbuilding and Engineering Co., Ltd i Tokyo Gas and Electric Industrial Co. stworzyły wspólnie plan budowy samochodów. W 1918 roku firma rozpoczęła współpracę z brytyjskim przedsiębiorstwem Wolseley, w efekcie czego już w 1922 roku powstał pierwszy japoński Wolseley model A-9, zaś w 1924 roku ruszyła produkcja ciężarówki typu CP. Pierwszy samochód japońskiej spółki, nazwany Isuzu, został zaprezentowany w 1934 roku, a jego nazwę zapożyczono od imienia japońskiej rzeki. W 1949 roku Isuzu zostało zaakceptowane przez władze spółki jako nazwa przedsiębiorstwa. Rok 1953 przyniósł Isuzu nawiązanie współpracy z przedsiębiorstwem Rootes, w efekcie czego uruchomiono produkcję samochodu osobowego Hillman Minx.

W 1971 roku Isuzu nawiązuje szeroko pojętą współpracę z koncernem General Motors. Już rok później, w 1972 roku zaczyna się produkcja i sprzedaż Isuzu Pick-up, który w USA sprzedawany jest jako Chevrolet LUV. Najbardziej znane auto osobowe marki Isuzu, model Gemini, zaprezentowany został w 1973 roku. Popularny w wielu krajach do dziś terenowy model Trooper, pojawił się z kolei na rynku w 1983 roku. Rok 1990 to początek produkcji SUV-a Isuzu Rodeo, czyli de facto japońskiej wersji Opla Frontery. W 1999 roku General Motors zwiększa udziały w Isuzu do 49 proc. W 2002 roku z powodów finansowych Isuzu kończy produkcję samochodów osobowych.

 

W 2004 roku Isuzu zaprezentowała całkowicie nowy model średniej wielkości pick-upa o nazwie D-MAX, który przeznaczony został głównie na rynki azjatyckie. W Wielkiej Brytanii i krajach Beneluxu D-MAX jest sprzedawany jako Isuzu Rodeo. D-MAX został opracowany jako użytkowy samochód terenowy, zaś koncepcją bliżej mu do Toyoty Hi-Lux niż typowego SUVa. W latach 2006-2007 koncern GM sprzedaje swoje udziały w ISUZU Motors Ltd., w efekcie czego udziałowcem ISUZU Motors Ltd. zostaje Toyota Motors Corporation. Rozpoczyna się współpraca z ISUZU Motors Ltd i Toyota Motor Corporation. Celem współpracy Isuzu i Toyoty jest zaprojektowanie, produkcja i rozwój małego silnika diesla o pojemności 1,6 litra dla europejskich modeli Toyoty. Jednak w 2009 roku Toyota Motors Corporation po zmianach w kadrze zarządzającej rezygnuje z pacy nad rozwojem silników Diesla na rzecz napędów hybrydowych. Decyzja ta oznacza więc rezygnację ze współpracy z ISUZU w zakresie planowanej produkcji i rozwoju tego typu silników. W związku z tym, w lutym 2010 roku Isuzu Motors Limited ogłasza przeniesienie działalności związanej z rozwojem konstrukcji samochodów typu Pick-up z Japonii do Tajlandii, która jest największym rynkiem sprzedaży pick-up'ów dla Isuzu

Oprac. PM na podstawie: Isuzu, GM, Autocentrum, Wikipedia

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27281 )
Array ( [docId] => 27281 )