Jaguar – charakterystyka marki

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 08-06-2012 r.

Jaguar, to brytyjska marka samochodów luksusowych i sportowych. Aktualnie Jaguar należy do indyjskiego przedsiębiorstwa Tata Motors. Markę Jaguar w 1922 roku założyli William Lyons i William Walmsley, zaś pierwsza nazwa firmy brzmiała Swallow Sidecar Company. Siedziba spółki Jaguar Cars Ltd. znajduje się w Coventry, zaś fabryki mieszczą się w Birmingham i Halewood w Wielkiej Brytanii.

Historia marki Jaguar zaczęła się w 1922 roku, kiedy brytyjscy przedsiębiorcy William Lyons i William Walmsley założyli firmę Swallow Sidecar Company. W 1927 roku Lyons zaprojektował nadwozie kabrioletu Austin Seven, co zapoczątkowało jego działalność w branży samochodowej. W roku 1932 zaprezentowano dwudrzwiową limuzynę SS1, zaś rok później w 1933 roku nazwę firmy zmieniono na SS Cars Ltd. Rok 1935 przyniósł zaprojektowany przez Williama Lyonsa nowy samochód sportowy o oznaczeniu SS100. Ponieważ jednak marka SS kojarzyła się negatywnie z faszystowskimi oddziałami SS, w 1945 roku nazwę marki zmieniono na Jaguar, zaś nazwę producenta na Jaguar Cars Ltd. W 1948 roku podczas London Motor Show wystawiono przełomowy model XK 120.

W roku 1960 William Lyons zakupił spółkę Daimler Motor Company, która była tradycyjnym już producentem samochodów dla brytyjskiego dworu królewskiego. Od tego momentu każdy nowy model Jaguara, uzupełniony o bardzo luksusowe wyposażenie, ukazywał się także jako Daimler, co przyczyniło się do nobilitacji firmy Jaguar. W 1961 roku zaprezentowany został słynny model Jaguar E-type, który stał się symbolem tej epoki. Rok 1966, to rok połączenia Jaguara z British Motor Corporation, przez co powstał koncern British Motor Holdings, przemianowany dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. W roku 1968 wprowadzono model Jaguar XJ 6 należący do klasy wyższej.

 

W 1989 Jaguar został przejęty przez spółkę Ford Motor Company. Otrzymane w ten sposób pieniądze pozwoliły na opracowywanie i wprowadzanie nowych modeli, dzięki czemu nastąpiło zwiększenie sprzedaży Jaguarów jako wozów luksusowych. Później jednak zaczęły się kłopoty, w efekcie czego brytyjska marka Jaguar, podobnie jak marka Land Rover, została sprzedana indyjskiemu gigantowi Tata Motors. Za obydwie brytyjskie marki Tata Motors miał zapłacić Fordowi 2 miliardy dolarów.

oprac. PM na podstawie: Jaguar, Autocentrum, Wikipedia

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 27284 )
Array ( [docId] => 27284 )

Array ( [docId] => 27284 )