Historia marki Lancia zaczęła się w 1906 roku, kiedy dwaj włoscy przedsiębiorcy Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin utworzyli spółkę "Lancia & Cie". Pierwszą seryjnie produkowaną Lancią była Lancia Alfa, którą opracowano w 1907 roku i produkowano w latach 1908-1909. Aż do 1930 roku modele Lancii nazywane były literami greckiego alfabetu. Później Lancie dość często nazywano imionami kobiecymi, np. Giulia. Znanym modelem Lancii w okresie międzywojennym, był model Lambda z 1922 r. Lancia Lambda była pierwszym samochodem na świecie, w którym zastosowano samonośne nadwozie i niezależne zawieszenie przednich kół.
Kolejne modele Lancii dość szybko sprawiły, że marka zaczęła być postrzegana jako luksusowa. Lancie mają swój niepowtarzalny styl i wyróżniają się elegancją wśród innych aut. W 1954 roku w zakładach skonstruowano i pokazano światu pojazd nadający się do wyścigów Formuły 1, czyli Lancię D50. Jednak z powodów finansowych, tj. kłopotów marki, Lancia wycofała się z wyścigów po sezonie 1955 roku i od następnego sezonu jej auta występowały w wyścigach jako Ferrari. Lancia oprócz aut osobowych i wyścigowych, produkowała także pojazdy ciężarowe, autobusy oraz pojazdy specjalne dla wojska. W tym celu stworzono specjalny oddział firmy „"Lancia Veicoli Industriali", który w 1975 roku znalazł się w nowej spółce Fiata, czyli Iveco. Po wejściu do spółki Iveco, Lancia zaprzestała produkcji samochodów użytkowych.