Fiat Panda

Kategoria: Autosegment A
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 30-06-2012 r.

Fiat Panda to znany model segmentu A, czyli klasy mini, do której należą samochody miejskie. Pierwsza generacja Pandy pojawiła się w sprzedaży w 1980 roku i wyróżniała się prostotą pod każdym względem, zaś zaprojektował ją włoski mistrz Giugiaro. W 2003 roku pojawiła się Panda II generacji, zaś od 2012 roku włoski producent oferuje całkiem nową Pandę III.

Pierwsza generacja Fiata Pandy, która występuje na rynu wtórnym marginalnie i jest raczej kąskiem dla kolekcjonerów, wytwarzana była w latach 1981-2003. Fiat Panda II generacji, produkowany w Polsce od 2003 roku, z uwagi na cenę oraz walory użytkowe, jest w Polsce i Europie popularnym autem. Panda II nieźle też wypada w statystykach bezawaryjności i jest pod tym względem jednym z najbardziej udanych modeli Fiata. Mimo, że w 2012 roku do sprzedaży weszła produkowana we Włoszech nowa Panda III generacji, Panda II wytwarzana od 2003 roku do dziś w fabryce Fiat Auto Poland nadal jest oferowana jako Panda Classic.

Fiat Panda to jeden z hitów Fiata w ilości sprzedanych egzemplarzy. Do tej pory sprzedano na świecie ok. 6,5 mln sztuk Fiatów Panda. Zaletą Pandy jest dobry stosunek jakości do ceny auta, dobra ergonomia oraz skrzynie biegów. Użytkownicy chwalą też oszczędne silniki diesla Multijet. Minusem jest dość ciasne wnętrze oraz pudełkowata stylistyka, która nie każdemu przypadnie do gustu. Rywale rynkowi Fiata Pandy, to nowe modele VW Group, czyli: Volkswagen up!, Skoda Citigo oraz Seat Mii. Panda walczy o rynek także z takimi autami, jak: Kia Picanto, Hyundai i10, Renault Twingo, Opel Agila i bliźniaczy Suzuki Splash, a także Suzuki Alto. Inni konkurenci Pandy, to „trojaczki z Kolina”, czyli Toyota Aygo, Peugeot 107 oraz Citroen C1.

Żeby stać się w Polsce właścicielem najtańszego, nowego Fiata Pandy III w bazowej odmianie Fresh z silnikiem benzynowym 1.2 69 KM, trzeba dysponować kwotą 31 990 zł, zaś w wersji Easy 32 990 zł. Lepiej wyposażona odmiana Easy+ z Pakietem Klima i silnikiem benzynowym 1.2 69 KM kosztuje 34 990 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.3 75 KM Multijet 44 990 zł. Nowa Panda II generacji z przydomkiem Classic, oferowana jest w bazowej odmianie Fresh z silnikiem benzynowym 1.2 69 KM od 26 990 zł, zaś lepiej wyposażone odmiany z klimatyzacją i lakierem metallic, kosztują ok. 30 tys. zł

Ceny używanych Fiatów Panda II z 2003 roku, czyli początków produkcji, kosztują od ok. 8-9 tys. zł do nawet 16 tys. za auta z 2004 roku. Zadbane Pandy z 2005 roku kosztują ok. 10 tys. zł. Są także tańsze egzemplarze nawet z instalacją LPG, jednak uwaga: Fiat Panda to popularne auto flotowe, wykorzystywane przez handlowców i rożnego rodzaju firmy. Auta 2-3 letnie kosztują od 16 do 20 tys. zł.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl


Zobacz także:

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27395 )
Array ( [docId] => 27395 )