Aktualnie wytwarzana jest szósta już generacja modelu, która zadebiutowała w 2008 roku. Poprzednie generacje VW Golfa produkowano w latach: I generacja – 1974-1983, II – 1983-1992, III 1991-1999, IV 1997-2006, V – 2003-2008. W 2013 roku możemy spodziewać się prezentacji VW Golfa VII generacji. VW Golf to założenia auto typu hatchback. Od III generacji ten rynkowy bestseller występuje także w wersjach kombi, zwanych Variant. Wersja sedan, zwana Jetta, później Vento, Bora, zaś aktualnie znowu Jetta, traktowana jest przez producenta jako osobny model. Do rynkowych konkurentów VW Golfa zaliczają się: Opel Astra, Renault Megane, Citroen C4, Toyota Auris/Corolla, Skoda Octavia, Honda Civic, Ford Focus, Peugeot 308, Fiat Bravo, Hyundai i30 i Kia Ceed.
Właściciele VW Golfów cenią sobie doskonałe własności jezdne auta oraz wysoki poziom wykonania. Chwalone są silniki wysokoprężne TDI, które potrafią zadowolić się małą ilością ropy o ile się o nie dba. Plusem Golfa niezależnie od generacji, jest łatwość późniejszej odsprzedaży oraz stosunkowo niska utrata wartości rynkowej nawet w zaniedbanych, zniszczonych egzemplarzach. To z powodu panującej o Golfach opinii, jako o autach nie psujących się, co nie jest zgodne z prawdą. Szczególnie zaniedbane diesle mogą się jednak okazać skarbonkami, np. w przypadku awarii turbiny. Minusem Golfa jest ubogie wyposażenie wielu egzemplarzy, szczególnie tych z polskich salonów, przeciętna ilość miejsca w kabinie pasażerskiej oraz mniejszy niż w autach konkurencyjnych bagażnik.