Audi 80

Kategoria: Autosegment D
Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 29-09-2012 r.

Audi 80 to mimo upływu lat, wciąż jeden z poszukiwanych na rynku wtórnym modeli zaliczanych do segmentu D, czyli klasy średniej. Produkcja Audi 80 B1, czyli pierwszej generacji, rozpoczęta została już w 1972 roku. Ostatnia seria modelu, czyli Audi 80 B4, wytwarzane było w latach 1991-1995.

Audi 80 to dziś już niemal klasyk, a jednak auto wciąż nie tanie wśród aut oferowanych na rynku wtórnym i cieszące się ogromnym zainteresowaniem, mimo że najmłodsze auta używane mają już 17 lat. Model 80 ma bogatą historię. Jego poprzednik, seria F103, wytwarzany był w latach 1966-1969, zaś 80-ka pierwszej generacji, oznaczona symbolem B1, w produkcji była w latach 1972-1978. Audi 80 B2, to lata produkcji 1978-1988, Audi 80 B3 produkowano w latach 1986-1996, zaś ostatnia generacja modelu, Audi 80 B4, to lata produkcji 1991-1995, choć odmiana cabrio wytwarzana była dłużej.

Audi 80 dostępne było w odmianie sedan, kombi czyli Avant, coupe oraz cabrio. Model występował także w luksusowo wykończonej odmianie z mocnymi silnikami, noszącej oznaczenie Audi 90. Serie B3 i B4 to szczególnie udane auta, których wciąż sporo można spotkać na ulicach polskich miast oraz na postojach taksówek, jako że 80-ka cieszy się opinią auta "nie do zdarcia".

Audi 80 było rynkowym konkurentem takich aut, jak Mercedes 190, BMW serii 3, Volkswagen Passat, Toyota Carina a później Avensis, Honda Accord, Mazda 626 a później Mazda 6 oraz Peugeoty 405 i 406, Renault 21 i jego następca Laguna.

Ceny używanych egzemplarzy Audi 80 mają bardzo dużą rozpiętość. Jeżdżące Audi 80 B3, wyprodukowane w 1990 roku, kosztują od 1 tys. zł do ok. 3,5 tys. złotych. Większość egzemplarzy jest jednak z racji wieku mocno wyeksploatowana i ma gigantyczne przebiegi, choć to samochód dobrze znoszący upływ czasu. Audi 80 z 1991 roku wyceniane są na kwoty od 3 do 7 tys. złotych, przy czym te droższe egzemplarze, to raczej wersje z nadwoziem cabrio lub coupe z mocnymi silnikami. Sedana ze zwykłym silnikiem można kupić łatwiej, choć zadbane diesle to już w tej grupie wiekowej rzadkość.

Używane Audi 80 B4 z 1992 roku produkcji, to koszt od 3 tys. złotych za jeżdżący, tańszy egzemplarz, po nawet 10-12 tysięcy złotych, za bardziej zadbane auto z dobrym wyposażeniem seryjnym, czy poszukiwanym na rynku wtórnym, oszczędnym i trwałym silnikiem wysokoprężnym TDI. Sensowne Audi 80 z 1993 roku kosztuje od 4 do nawet 13 tys. złotych, przy czym w tak starym aucie liczy się przede wszystkim jego stan techniczny. Audi 80 B4 z końcówki produkcji, czyli 1994 roku, to wydatek od 2 do nawet 14 tys. złotych, zaś najdroższe auto wyceniono aż na 19 tys. złotych.

oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27533 )
Array ( [docId] => 27533 )