Citroen C5 w 2001 roku zastąpił wysłużony model Xantia oraz poniekąd jeszcze starsze, choć większe auto, Citroen XM. Pierwsza generacja Citroena C5 wytwarzana była w latach 2001-2004, w 2004 roku auto przeszło gruntowną modernizację i jako C5 II generacji, produkowane było do 2008 roku. Trzecia, aktualnie dostępna generacja modelu, dostępna jest na rynku od 2008 roku i podobnie jak dwie poprzednie, występuje jako sedan i kombi.
Zaletami modelu C5 jest duży komfort i duża ilość miejsca dla kierowcy i pasażerów oraz świetne właściwości jezdne. Minusem auta jest duże zużycie paliwa, problemy ze skrzyniami biegów oraz kłopoty z elektryką, co jest zresztą popularną niestety, przypadłością aut francuskich. Minusem jest duża utrata wartości. Z drugiej jednak strony, można stosunkowo niedrogo kupić niezwykle przyjemne i komfortowe auto, dużo tańsze niż np. niemiecka czy japońska konkurencja.
Skoro już mowa o konkurencji, główni rynkowi rywal Citroena C5, to bliźniaczy niemalże Peugeot 508 oraz Renault Laguna, a także: Volkswagen Passat Opel Insignia, Honda Accord, Toyota Avensis, Seat Exeo, Mazda 6, Skoda Superb, Hyundai i40 oraz Kia Optima.
Żeby stać się w Polsce właścicielem nowego Citroena C5 sedan w wersji Attraction z silnikiem 1.6 VTi 120 KM z automatem MCP, dysponować trzeba kwotą od 61 900 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.6 110 KM HDI FAP, od 68 400 zł. Odmiana Tourer czyli kombi, w wersji wyposażenia Seduction z silnikiem benzynowym 1.6 THP 155 KM kosztuje 83 900 zł, z silnikiem diesla 1.6 e-HDI FAP 110 KM 84 600 zł, zaś z mocniejszym dieslem 2.0 HDI FAP 140 KM, 87 900 zł.
Ceny używanych 10-letnich Citroenów C5 wahają się od 8 do 16 tys. zł, w zależności od stanu auta i jego przebiegu. 5-letnie egzemplarze z 2007 roku kosztują od 17 do 36 tys. złotych Uwaga jednak na wersje z hydropneumatycznym zawieszeniem, które bywa kłopotliwe i kosztowne w naprawach.
oprac. PM na podstawie: Samar, Autocentrum, Otomoto.pl