Volkswagen Passat to niezwykle popularne auto w swojej klasie, zarówno wśród aut nowych, jak i (a może przede wszystkim) wśród używanych. Pierwsza generacja Passata o symbolu B1, produkowana była w latach 1973-1980, Passat B2 1980-1988, Passat B3 1988-1993, Passat B4 1993-1997, Passat B5 1996-2005, Passat B6 2005-2010 i od 2010 roku aktualna, 7-ma już generacja modelu, czyli Passat B7, występujący jako sedan i kombi Variant.
Zaletami Volkswagena Passata jest duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, dobra ergonomia oraz trwałe i oszczędne silniki wysokoprężne. Dobra jest także ergonomia oraz właściwości jezdne. Do wad Passata jego użytkownicy zaliczają słabe wyciszenie kabiny, awaryjne silniki 2.0 TDI w modelach B6 i B7. Minusem jest także stosunek jakości do ceny. Passat zawsze mocno trzyma cenę, nawet gdy jest stary i mocno wyeksploatowany, co bierze się ze stereotypu, że model ten jest niezniszczalny, co nie jest prawdą.
Konkurentami Volkswagena Passat, są głównie: Opel Insignia, Honda Accord, Toyota Avensis, Ford Mondeo, Seat Exeo, Renault Laguna, Citroen C5, Peugeot 407, Chevrolet Epica, Mazda 6, Skoda Superb, Hyundai i40 oraz Kia Optima.
Żeby stać się w Polsce właścicielem nowego Volkswagena Passata z nadwoziem sedan w bazowej odmianie wyposażenia Trendline Optimum, z silnikiem benzynowym 1.4 TSI 122 KM, dysponować trzeba kwotą 83 490 zł, zaś z silnikiem wysokoprężnym 1.6 TDI-CR BlueMotion Technology 105 KM 92 490 zł. Lepiej wyposażona wersja Comfortline z silnikiem diesla 2.0 TDI CR 140 KM kosztuje 107 490 zł.