Jak rozpoznać „przekręcony” licznik

Autor: Mieszkowski Piotr
Data: 07-04-2012 r.

Kiedy kupujesz używane auto, zwracaj uwagę na stan licznika. Często bowiem zdarza się, że auto przeznaczone na sprzedaż, które ma 10 lub więcej lat, ma przebieg rzędu 130 tys. km. Takie przypadki najlepiej omijać lub wziąć pod lupę, gdyż handlarze używanymi autami cofają na skalę masową zarówno analogowe, jak i elektroniczne liczniki.

Sprawdzenie, czy licznik auta pokazuje jego rzeczywisty przebieg jest bardzo trudne. Na tyle trudne, że nawet specjaliści w autoryzowanych serwisach aut mówią, że w większości przypadków nie da się ustalić, czy ktoś próbował zweryfikować stan licznika. Możesz jednak zwrócić uwagę na kilka rzeczy, żeby zminimalizować ryzyko zakupu auta z dużym przebiegiem.

Jeżeli kierownica, pedały, dywanik kierowcy, drążek zmiany biegów oraz fotel kierowcy są bardzo zużyte i zniszczone, a przebieg jak na wiek auta stosunkowo niewielki, najpewniej licznik takiego auta został przekręcony. Zniszczenia, o których mowa, pojawiają się zazwyczaj w autach, które przejechały już więcej niż 200 tys. km. Zwracaj także uwagę na zbyt nowe, idealnie wyglądające elementy wnętrza, jak np. elementy tapicerki, gałka zmiany biegów czy kierownica.

Dokładne obejrzyj także sam licznik auta. Zwracaj tu uwagę, czy liczby są proste oraz czy zmieniają się prawidłowo w trakcie jazdy. Pamiętaj, że w analogowym liczniku wszystkie cyfry oprócz ostatniej powinny być równo ułożone. Jeśli więc któraś z cyfr wydaje się przesunięta, przebieg jest mocno podejrzany. O większym niż wskazywany przebiegu mogą świadczyć także wszelkie zadrapania w miejscu licznika. W przypadku liczników analogowych mogą pozostać widoczne np. tłuste ślady po wewnętrznej stronie szybki czy ślady na śrubach.

 

Jeśli chodzi o liczniki elektroniczne, tutaj same oględziny już nie wystarczą, bo cofanie ich nie pozostawia śladów widocznych gołym okiem. W tym przypadku system pomiaru odległości jest skomputeryzowany, zaś dane o przebiegu zapisują się w dwóch pamięciach. Konieczna jest więc wizyta w stacji diagnostycznej, gdzie stan licznika może zostać sprawdzony przy pomocy komputera. Jeżeli zostanie zmieniona zawartość tylko jednej pamięci, widocznej na zegarach, mamy szansę poznać prawdę o stanie licznika. Jeśli jednak sprzedający zmienił zawartość obu pamięci, dane z komputera mogą niczego nam nie powiedzieć.

Sprawdzaj także przypięte pod maską karteczki z informacją o wymianie oleju czy paska rozrządu. Zdarza się bowiem, że niektórzy sprzedający zapominają, że znajdują się na nich ważne dla kupującego informacje o przebiegu auta.

Mieszkowski Piotr

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27830 )
Array ( [docId] => 27830 )