Robienie zdjęć - najczęstsze błędy kompozycyjne

Kategoria: Robienie zdjęć
Autor: Herbich Agata
Data: 02-07-2012 r.

Mistrzowie fotografii powiadają, że zdjęcie powinno powstawać w głowie fotografującego zanim spust migawki zostanie naciśnięty. Być może tak się właśnie dzieje w większości przypadków – chwytamy za aparat, gdy czujemy potrzebę uwiecznienia danej chwili.

Mistrzom chodzi chyba o coś jeszcze. O wyobrażenie sobie zawczasu kompozycji i ram obrazu. Tak, by mimo działania w pośpiechu nie popełnić błędów, które sprawią, że patrząc na gotowe zdjęcie zobaczymy na nim nie tamtą chwilę, ale np. wystającą z głowy portretowanego latarnię.

Oczywiście niektóre błędy są w sztuce fotograficznej wręcz pożądane – dodają piękna schwytanym przez obiektyw wrażeniom. Mowa jednak o takich, które żadnemu ujęciu nie pomogą, za to odwrócą skutecznie uwagę od najpiękniejszej buzi na obrazie.

Oto podstawowe błędy kompozycyjne, które można popełnić podczas robienia zdjęć. Świadomość tego typu niespodzianek to krok naprzód w kierunku lepszej fotografii.

Niespodzianki w tle

Latarnia, słup, głowa innego człowieka, elementy architektoniczne i inne obiekty, które znajdują się za fotografowaną osobą (zwłaszcza jeśli to zdjęcie portretowe). Jeśli nie zwrócimy na nie uwagi podczas robienia zdjęcia, efektem będzie rzucające się w oczy „przedłużenie” portretowanego o nieoczekiwany element tła, co zarówno burzy kompozycję, jak i wywołuje w większości przypadków – wesołość.

Co zrobić? Zanim zrobisz zdjęcie upewnij się, że tło jest neutralne. Jeśli tak nie jest, poproś modela o przesunięcie się w prawo/lewo, lub sam wykonaj kilka kroków w bok, tak by latarnia/słup/głowa przechodnia „odsunęły się” od głowy i ramienia modela na bezpieczną odległość.

Nieostrość

Najczęściej korzystamy z opcji autofocus, czyli automatycznego ustawiania ostrości zdjęcia przez aparat. Jeśli na pierwszym planie pojawi się mały przedmiot – fragment oparcia krzesła, gałąź drzewa, ramię stojącej bliżej osoby itp. – aparat może złapać ostrość w zupełnie innym miejscu niż byśmy chcieli. Podobnie może stać się, gdy fotografowany obiekt nie znajduje się w centrum kadru.

Co zrobić? Zanim zrobisz zdjęcie, spójrz na całość kadru – czy na pierwszym planie nie stoi coś, co zasłania Ci fotografowany obiekt? Przesuń się tak, by wyeliminować to z kadru. Jeśli fotografujesz aparatem wyposażonym w opcję manualną, ustaw przesłonę tak, by uzyskać dużą głębię ostrości lub zmień typ automatycznego ustawienia ostrości z pierwszego planu na dynamiczny wybór pola.

Niepotrzebne elementy w kadrze

Zmora zdjęć umieszczanych na internetowych kontach społecznościowych, czyli te rzeczy, które nie powinny się znaleźć na zdjęciu. Może to być wszystko – od puszek po napojach w górskim krajobrazie, przez szyld sklepu mięsnego na romantycznej fotografii, po kompromitujący przez zbytnią intymność lub nieadekwatność szczegół naszego pokoju, który uwieczniliśmy przy okazji prezentacji internetowym znajomym nowej fryzury.

Dzieje się tak, gdyż - robiąc zdjęcie - skupiamy się na tym, co chcemy pokazać – i zazwyczaj wyłącznie na tym. Zapominamy, że zdjęcie to cała przestrzeń wypełniająca brzegi obrazu i każdy jej element jest dla patrzącego znaczący.

Co zrobić? Ponownie: zanim zrobisz zdjęcie, sprawdź wzrokowo tło oraz każdy narożnik fotografii. Zastanów się, jak przedmioty znajdujące się na zdjęciu wpływają na jego odbiór? Czy w kadr nie wchodzą niechciane szczegóły?

 

Ucięte ręce lub nogi

To błąd, który zaskakująco często pojawia się w reklamach kosmetyków i innych produktów dla kobiet. Jeśli na zdjęciu zmieści się tułów postaci, ale ręka zostanie „ucięta” przez brzeg zdjęcia w łokciu lub nadgarstku, to mimo że nie musi to szkodzić ujęciu (przykładem jest wspomniane nagminne stosowanie tego chwytu w reklamach), ryzykujemy efektem nienaturalnej, wręcz makabrycznej sceny.

Podobnie będzie, gdy sfotografujemy w dużym zbliżeniu twarz, ale bez czubka głowy lub szyi.

Co zrobić? Jeśli kończyna wychodzi poza kadr i nic się z tym nie da zrobić, przytnij zdjęcie za stawem, tak by widać było fragment jego przedłużenia (czyli za łokciem, za kolanem itp.). Unikniesz wrażenia nienaturalnego cięcia.

Następnym razem, wyciągając w pośpiechu aparat miej w pamięci tych kilka zasad, sprowadzających się do minimalizacji zbędnych elementów kompozycji. Niech to zadzieje się w głowie, zanim zdecydujesz się nacisnąć spust migawki – tak, jak radzą mistrzowie. Twoje zdjęcia na pewno na tym zyskają.

Herbich Agata

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 27901 )
Array ( [docId] => 27901 )