Pielęgnacja i konserwacja roweru

Kategoria: Rower
Autor: Zieliński Zbigniew
Data: 05-04-2012 r.

Rower wymaga starannej pielęgnacji i systematycznej konserwacji. Jego wygląd i stan techniczny świadczą o właścicielu, więc nie pozwól, by mówiono o Tobie źle. Zadbany sprzęt to także jego estetyka i niezawodność.

Pielęgnacja roweru w zależności od pory roku

Każda pora roku stawia nieco inne wymagania pod względem pielęgnacji i konserwacji. Wiosna i lato to przede wszystkim wszędobylski kurz. Dostaje się wszędzie, w najdrobniejsze zakamarki i działa jak papier ścierny. Dlatego rowery eksploatowane w takich warunkach wymagają częstszych przeglądów.
Jesień i zima to nadmiar wilgoci. Właściwe smarowanie podzespołów zapobiega przedostawaniu się wody do ich wnętrza, co może być szczególnie dotkliwe dla elementów łożyskujących.

Mycie roweru

Twój rower wymaga również mycia, a jego częstotliwość zależy od stopnia zabrudzenia i warunków eksploatacji. Nie wolno czyścić roweru na sucho, ponieważ w ten sposób rozprowadza się warstwę brudu i kurzu po całym rowerze, rysując lakierowane powłoki. Nie wolno także myć roweru pod silnym strumieniem wody, ponieważ może przedostać się ona do wnętrza łożyskowanych elementów. Do mycia najlepiej używać miękkiej szczotki i letniej wody z dodatkiem środka pieniącego (np. szampon samochodowy). Po dokładnym spłukaniu, mokry rower najlepiej od razu wytrzeć do sucha, a wszelkie zakamarki warto przedmuchać powietrzem z kompresora.

 

Kosmetyka roweru

Wymyty i wysuszony pojazd można teraz poddać kosmetyce. Części lakierowane najlepiej pokryć cienką warstwą środka pielęgnacyjnego jak pasta woskowa, czy popularny Plastmal.

Części metalowe także można pokryć środkami zabezpieczającymi. Tworzywa sztuczne i gumę można myć letnią wodą z dodatkiem środka pieniącego i w zasadzie nie wymagają one specjalnej ochrony.

Czyszczenie mechanizmów ruchomych (łańcuch, przerzutki) przy użyciu małego pędzelka ułatwi usuwanie zanieczyszczeń.

Więcej na temat pielęgnacji łańcucha znajdziesz tutaj

Ruchome części zewnętrzne pokrywamy cienką warstwą oleju lub preparatu silikonowego. Do smarowania wszelkich układów łożyskowanych należy używać firmowych smarów dedykowanych, a w razie ich braku smaru ŁT-4. Trzeba pamiętać, że podczas smarowania należy chronić pozostałe części przed zaoliwieniem.

W trakcie forsownej jazdy Twój rower może ulec obiciom i zadrapaniom. Wszelkie uszkodzenia powłoki lakierowej można pokryć warstwą lakieru. Stare uszkodzenia pokryte rdzą należy wcześniej oczyścić drobnym papierem ściernym do czystego metalu, następnie nałożyć podkład i po wyschnięciu właściwy lakier.

Zapoznaj się z tabelą, w której znajdziesz informacje jaki podzespół roweru i kiedy należy myć i konserwować. Znajdziesz ją tutaj

Przechowywanie roweru zimą

Jeżeli nie jeździsz zimą, zabezpiecz rower na okres przechowywania przed wpływem wilgoci i najlepiej zawieś go w suchym, przewiewnym miejscu (w handlu są dostępne różne akcesoria do podwieszania roweru).

Zieliński Zbigniew

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 28159 )
Array ( [docId] => 28159 )