Ustawienie kierownicy
Kierownicę typu „jaskółka” ustawia się na takiej wysokości, aby przy jej swobodnym trzymaniu tułów był lekko pochylony do przodu (10-15 stopni od pionu). Kierownicę typu „baran” ustawia się na jednym poziomie z siodełkiem lub nieco poniżej. W wersji turystycznej kierownica powinna być ustawiona nieco wyżej i bliżej noska siodełka. Ze względów bezpieczeństwa należy pozostawić minimum 7 cm wspornika w widelcu!
Niektóre kierownice mają mostek typu „zoom”, pozwalający na jego wydłużenie lub skrócenie, a także ruchomą głowicę sterującą dla jej optymalnego ustawienia względem kierującego.
Ustawienie siodełka
Wysokość siodełka ustala się siadając na nim wygodnie i opierając piętę na pedale. Pedał powinien znajdować się w najniższym swoim punkcie, a noga lekko zgięta w kolanie. Górną powierzchnię siodełka ustawia się równolegle do ramy. Siodełko można jeszcze przesunąć - w niewielkim zakresie – do przodu lub tyłu (bliżej lub dalej od kierownicy).
Przesunięcie siodełka to także przesunięcie środka ciężkości roweru. Podczas regulacji wysokości nie wolno przekroczyć skrajnego dopuszczalnego punktu wysunięcia wspornika z ramy, minimum 7 cm! Wielu producentów oznacza sztyce i wsporniki w widoczny sposób. Przekroczenie tej granicy grozi poważnym uszkodzeniem ramy, a ponadto zagraża bezpieczeństwu użytkownika.
Pamiętaj, że zmiana wysokości kierownicy, to dla hamulca cantilever zmiana długości linki hamulca przedniego; skoryguj jej naciąg!
Sprawdzenie powietrza w kołach
Po przeprowadzonej regulacji rower jest już prawie gotowy do jazdy. Prawie, bo trzeba jeszcze zwrócić uwagę na mało docenianą czynność obsługową roweru, mianowicie właściwe ciśnienie powietrza w oponach. Jak sam się przekonasz w praktyce, odpowiednio dobrana wartość ciśnienia ma niemały wpływ na właściwości trakcyjne Twojego pojazdu. Wartość tego ciśnienia będzie zawsze zależna od struktury i twardości podłoża oraz od ciężaru rowerzysty.
Jeżdżąc po utwardzonych drogach i kamieniach staraj się utrzymywać w oponach większe ciśnienie; koła łatwiej się toczą ze względu na mniejsze opory i mniejsze jest niebezpieczeństwo uszkodzenia obręczy. Na miękkim podłożu (piasek, śnieg) ciśnienie obniż na tyle, by miękka, lekko ugięta opona stykała się z większą powierzchnią gruntu. Wartość ciśnienia dla roweru MTB wynosi od 0.250 do 0.600 MPa (2,5–6,0 atm.). Wartość ciśnienia w kole tylnym powinna być większa o 10-15 % niż w kole przednim.
Wielu producentów opon podaje wartości zalecanego ciśnienia na obwodzie opony. Pamiętaj, że zbyt wysokie ciśnienie powietrza w oponach zwiększa podatność roweru na wibracje i wstrząsy oraz poślizg kół. Zbyt niskie ciśnienie powoduje zwiększenie oporów toczenia, a także zwiększa ryzyko uszkodzenia opony i obręczy. W przypadku uszkodzenia ogumienia, naprawie podlega przeważnie tylko dętka, którą po prostu łatamy. W systemie bezdętkowym naprawiamy tylko oponę. Każda pęknięta lub przetarta opona podlega bezwzględnej wymianie na nową.