Dieta przy reumatoidalnym zapaleniu stawów

Kategoria: Diety
Autor: Stwora Sylwia
Data: 15-04-2012 r.

Borykasz się z problemem sztywnienia stawów, któremu towarzyszy silny ból, opuchlizna i problemy z poruszaniem się. Dolegliwości te mogą oznaczać pierwsze objawy reumatoidalnego zapalenia stawów. Ulgę może Ci przynieść odpowiednia dieta.

Reumatoidalne zapalenie stawów

Reumatoidalne zapalenie stawów w skrócie RZS, zamiennie określane jako gościec jest jednym ze przewlekłych schorzeń zaliczanych do grupy chorób reumatycznych. Ma charakter autoimmunologiczny co oznacza, że układ odpornościowy błędnie odczytuje stan tkanek i komórek, przez co atakuje te zdrowe prowadząc do ich uszkodzeń. Oprócz zmian zapalnych w obrębie stawów może dotyczyć także ścięgien, mięśni lub więzadeł.

W najostrzejszych przypadkach powoduje uszkodzenia narządów. Z problemem gośćca najczęściej zmagają się kobiety po 35. roku życia, ale choroba ta może wystąpić u każdego, niezależnie od wieku czy płci.

Uwarunkowań RZS jest wiele. Mogą to być one genetyczne, także czynniki środowiskowe np. palenie papierosów, zaburzenia gospodarki hormonalnej oraz niewłaściwa dieta (zwykle z dużą zawartością cukrów i tłuszczy) mają wpływ na pojawienie się tej choroby.

Dieta

Najefektywniejszą dietą w leczeniu RZS okazuje się wegetariański sposób odżywiania w połączeniu z spożywaniem tłustych ryb morskich takich, jak dorsz, śledź, makrela, łosoś, sardynki oraz tuńczyk. Mięso z ryb zawiera wapń, jod, a przede wszystkim niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, które działają ochronnie na serce, poprawiają pracę mózgu, układu nerwowego oraz ruchliwość stawów. Ryby powinny gościć na Twoim talerzu przynajmniej 2-3 razy w tygodniu. Włącz do swojej diety siemię lniane, olej lniany oraz sojowy, orzechy i oliwę z oliwek.

Oprócz omega-3 dostarczą one witaminę E, mającą właściwości przeciwzapalne. O dobrą kondycję stawów, dzięki zawartości witaminy C oraz bioflawonoidów, zadbają również warzywa i owoce, najlepiej spożywane w postaci surowej, gotowanej lub jako soki. Jedz także cebulę i czosnek, ponieważ znajdziesz w nim związki siarkowe, które zmniejszają wydzielanie hormonów sprzyjających stanowi zapalnemu.

Właściwości przeciwzapalne, przeciwbólowe, przeciwobrzękowe oraz zmniejszające sztywnienie stawów mają także przyprawy typu anyż, imbir, goździki oraz kurkuma. Warto, abyś uzupełnił swoją dietę o kolagen, który zadba o ograniczanie produkcji enzymów powodujących zapalenie oraz umożliwi szybszą regenerację kości i stawów.

Zaobserwuj po spożyciu jakich produktów dolegliwości się nasilają i wyeliminuj je na tydzień z menu. Jeśli objawy RZS się zmniejszą unikaj danego artykułu w swojej diecie. Do sprzymierzeńców gośćca zalicza się czekoladę, tłusty nabiał, pomidory, szpinak, cytrusy oraz mięso wołowe i wieprzowe.

Stwora Sylwia

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Polecane artykuły

Zobacz także

Wzór Polityki Bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych

pobierz

Regulamin ZFŚS na rok szkolny 2015/2016

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

pobierz

Polecamy

1341