Dieta na Wielkanoc i na co dzień

Kategoria: Diety
Data: 09-03-2013 r.

Niedługo Wielkanoc, a więc jak nakazuje tradycja… przygotowujemy się do uczty. Staramy się nie myśleć jak nadmiar kalorii wpłynie na naszą dietę i jak długo będziemy pracować nad zgubieniem kilogramów. A tak naprawdę wystarczy odrobina zdrowego rozsądku i nieznaczna modyfikacja receptur naszych potraw, aby nie obciążać naszego sumienia i zachować dobrą formę fizyczną na co dzień i od święta.

Chcąc zachować prawidłową dietę nie musimy zmieniać tradycji rodzinnych spotkań przy wielkanocnych stołach pełnych smakołyków. Wszystkim osobom ceniącym swoje zdrowie, które w 50% zależy od stylu życia, a więc również od sposobu odżywiania się i aktywności fizycznej, przedstawiamy parę sposobów, które pomogą wygrać pojedynek z pokusami świątecznego stołu.

Wielkanocne potrawy w technologii LIGHT

  • potrawy piec, smażyć i dusić bez udziału tłuszczu lub z niewielkim dodatkiem oleju rzepakowego czy oliwy z oliwek, wystarczającym do posmarowania formy pędzelkiem,
  • po krótkim obsmażeniu mięsa na patelni beztłuszczowej, wkładać je do rękawa i kontynuować obróbkę w piecyku lub przełożyć do garnka z grubym dnem, aby zapobiec przypaleniu,
  • wykorzystywać funkcję grillowania - to najzdrowsza metoda cieplnej obróbki każdego mięsa,
  • warzywa blanszować lub krótko gotować w małej ilości wody i zawsze do stanu al dente w ten sposób zachowane są witaminy i składniki mineralne, a także niski indeks glikemiczny, istotny w profilaktyce chorób dietozależnych, w tym cukrzycy typu 2,
  • solić symbolicznie; w zamian starać się używać jak największej ilości różnych przypraw,

Stosujmy w diecie zamienniki

Wystarczy wprowadzić parę drobnych zamienników produktów w recepturach tradycyjnych potraw, co nie będzie miało wpływu na ich smak, zapach i wygląd, np.:

  • stewii jako naturalnej substancji słodzącej zamiast cukru,
  • margaryny miękkiej lub oleju do świątecznej babki drożdżowej zamiast masła czy smalcu. które zawierają nasycone kwasy tłuszczowe oraz izomery trans, będące najgroźniejszym wrogiem naszego układu sercowo-naczyniowego,
  • mąki pszennej z dodatkiem otrąb /w proporcji 3:1/ lub mąki gryczanej do świątecznych ciast, farszów mięsnych i warzywnych, a także ciasta naleśnikowego,
  • masy z gorzkiej czekolady z owocami zamiast słodkiego kajmaku do mazurka,
  • płatków kukurydzianych zamiast panierki,
  • jogurtu naturalnego lub śmietanki jogurtowej 9% do sosów, zup, zamiast tłustej śmietany,
  • zmiksowanych warzyw zamiast zasmażki,
  • naturalnego, dzikiego ryżu i gruboziarnistych kasz /gryczana, pęczak/ zamiast ryżu białego i kasz drobnych.
  • produktów zbożowych, otrzymywanych z mąki z pełnego przemiału np. razowej żytniej czy pszennej, w tym ciemnego pieczywa zamiast jasnego. Produkty te są bardzo bogatym źródłem nie tylko błonnika, ale i składników mineralnych oraz witamin z grupy B.

 

Zwróćmy uwagę na kaloryczność potraw

  • jeżeli pasztet - to wiosenny z brokułami lub marchewką, grochem czy soczewicą lub papryką, z mięsa drobiowego z dodatkiem suszonych pomidorów i oliwek.
  • Jeżeli wędlina - to drobiowa,
  • jeżeli ciasto - to np. marchewkowe lub z dodatkiem nasion, otrąb i płatków zbożowych
  • jeżeli żurek - to na wywarze z warzyw bez tłuszczu, a jeżeli koniecznie na żeberkach, to bez tłuszczu, który należy zdjąć po schłodzeniu zupy - smak pozostanie.

Ile możemy zyskać, wprowadzając niskokaloryczne zamienniki tylko niektórych produktów w potrawach wielkanocnego menu?

Potrawy - zestaw tradycyjny

kcal

Potrawy – zestaw z zamiennikami

kcal

żur na podrobach z kiełbasą i śmietaną –200 ml

155

żur na zsiadłym mleku z kiełbasą – 200 ml

40

pasztet tradycyjny – 40 g

156

pasztet z kurczaka - 40 g lub

pasztet warzywny – 40 g

85 lub

42

szynka wieprzowa – 2 plasterki

134

szynka z piersi kurczaka –

2 plasterki

19

sałatka jarzynowa z majonezem – 100 g

128

sałatka jarzynowa z majonezem i jogurtem -100 g

75

pieczywo – bułka pszenna/3 kromki/-40 g

118

pieczywo - chleb żytni razowy /kromka/ – 40 g

85

jaja faszerowane na zimno ze szprotkami w oleju i majonezem – 40 g /1 szt./

156

jaja faszerowane na zimno z dorszem wędzonym i sosem jogurtowo-majonezowym – 40 g /1szt./

53

Razem 480 g

892

Razem 440 g

357

A więc wybierając niskokaloryczne zamienniki i nie rezygnując z ulubionych potraw, spożywanych w czasie wielkanocnego śniadania, możemy „zaoszczędzić” ponad 500 kcal.

Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

Array ( [docId] => 28401 )
Array ( [docId] => 28401 )

Array ( [docId] => 28401 )