Błonnik pokarmowy

Kategoria: Diety
Autor: Stwora Sylwia
Data: 23-05-2012 r.

Nasz organizm nie trawi błonnika, ale jest mu niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Zaburzona przemiana materii, nadwaga, wysoki poziom cholesterolu, zaparcia i cukrzyca to podstawowe schorzenia i dolegliwości, w walce z którymi nieodzownym środkiem jest błonnik pokarmowy.

Za nazwą błonnik (włókien) pokarmowy kryją się substancje pochodzące z ścian komórkowych roślin, których Twój przewód pokarmowy nie jest w stanie strawić oraz wchłonąć. Są to nierozpuszczalne w wodzie celuloza i lignina, częściowo rozpuszczalne hemicelulozy oraz całkowicie rozpuszczalne pektyny, gumy oraz śluzy.

Najwartościowszym źródłem błonnika są warzywa i owoce, przede wszystkim fasola biała i czerwona, groch, soja, soczewica, awokado, koper ogrodowy, karczochy, pietruszka – korzeń i nać, marchew, seler, czarne jagody, maliny, jeżyny, wszystkie odmiany porzeczki, marakuja, brzoskwinia oraz jabłko. Sporo go w suszonych owocach, orzechach, pestkach słonecznika i dyni, otrębach, pełnoziarnistym pieczywie i makaronie, brązowym ryżu, kaszach i wiórkach kokosowych.

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) każdego dnia powinno się spożywać 20-40 gram błonnika.

Dzięki temu, że błonnik przechodzi przez Twój układ pokarmowy niemal nienaruszony, skutecznie pochłania wodę, co ułatwia formułowanie się kału, a w efekcie przekłada się na lepszą perystaltykę jelit. Efekt? Skutecznie przeciwdziała zaparciom, a także łagodzi bóle związane z hemoroidami. Absorbowanie nadmiaru wody korzystnie wpływa na przemianę materii. Pęczniejąc w żołądku na długo powoduje uczucie sytości, co pomaga w walce z nadwagą oraz otyłością. Odpowiada też za obniżenie poziomu cholesterolu i trój glicerydów, zmniejszając w ten sposób ryzyko miażdżycy.

Poprzez opóźnianie trawienia węglowodanów wpływa regulująco na stężenie glukozy we krwi, dzięki czemu unikniesz napadów wilczego apetytu na słodycze. Błonnik pełni również rolę miotełki, ułatwiającej oczyszczanie organizmu ze szkodliwych produktów metabolizmu, metali ciężkich np. rtęć, ołów oraz toksyn.

Niezależnie od ilości spożywanego błonnika pamiętaj o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Pij przynajmniej 2 litry wody dziennie, w ten sposób zmniejszysz ryzyko zaparć spowodowanych nadmierna ilością substancji roślinnych w organizmie.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 29646 )
Array ( [docId] => 29646 )

Array ( [docId] => 29646 )