Dieta przy chorobie wieńcowej

Kategoria: Diety
Autor: Stwora Sylwia
Data: 20-04-2012 r.

Najnowsze badania wykazują, że nawet 90 tysięcy Polaków każdego roku umiera z powodu choroby wieńcowej, co stanowi prawie ¼ wszystkich rocznych zgonów. Dbając o dietę można znacząco zmniejszyć ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową.

Choroba wieńcowa

Choroba wieńcowa znana jest pod kilkoma nazwami. Początkowo mówiono o niej dusznica bolesna lub dławica sercowa. Obecnie powszechnie stosuje się określenie wieńcówka lub choroba niedokrwienna serca. Dotyczy ona niewystarczającego ukrwienia serca, a w związku z tym zbyt małej ilości tlenu. Najczęściej stanowi następstwo zwężenia światła tętnic wieńcowych wywołanego zmianami miażdżycowymi. Dotyczy głównie mężczyzn pomiędzy 40. a 60. rokiem życia.

Może mieć podłoże genetyczne, ale na wieńcówkę ma również wpływ styl życia, zwłaszcza palenie papierosów, siedzący tryb życia, nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, otyłość, cukrzyca, a także spożywanie dużych ilości alkoholu. Charakterystycznym objawem choroby jest piekący ból w klatce piersiowej i problemem ze złapaniem oddechu przede wszystkim w czasie wysiłku fizycznego (zarówno biegu, jak i wchodzenia po schodach).

Dieta przy chorobie wieńcowej

Obniżenie ryzyka wystawienia choroby niedokrwiennej serca, jak i zmniejszenie objawów po jej zdiagnozowaniu opiera się głównie na zmianie stylu żywienia. Dieta przy wieńcówce opiera się na posiłkach o niskiej zawartości tłuszczu i niewielkiej zawartości cukrów prostych. W ciągu dnia powinieneś zjadać 5 nieobfitych posiłków.

Wskazane jest ograniczenie do minimum spożywanie tłustego mięsa (dziczyzny, baraniny, wieprzowiny oraz wołowiny), żółtek jaj, masła, śmietany, słodyczy oraz słoniny, smalcu i boczku. Zamiast nich należy zadbać o to, aby 2-3 razy w tygodniu na Twoim talerzu znalazły się ryby, które dostarczają kwasy omega-3 korzystnie wpływające na układ sercowo-naczyniowy.

 

Postaw na tłuszcze pochodzenia roślinnego (olej sojowy, lniany, oliwa z oliwek), pełnoziarniste pieczywo, makarony, brązowy ryż oraz kasze, chudy nabiał oraz mięso (gotowane, grillowane, duszone lub smażone bez tłuszczu), chude wędliny oraz zupy mleczne, przygotowywane na nietłustych wywarach, lekko zabielane. Przede wszystkim w Twoim menu powinny dominować warzywa oraz owoce, jednak uważaj na warzywa wzdymające typu kapusta lub rośliny strączkowe.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 29582 )
Array ( [docId] => 29582 )

Array ( [docId] => 29582 )