Właściwości kwasu foliowego

Kategoria: Diety
Autor: Stwora Sylwia
Data: 15-06-2012 r.

W życiu kobiety dwukrotnie przychodzi taki czas, gdzie nieodzownym składnikiem jej diety powinien być kwas foliowy. Mowa tu o okresie ciąży oraz menopauzy. Wówczas należy zadbać o odpowiednią podaż witaminy B9 dostarczając ją pod naturalną postacią, czyli głównie w warzywach, jak i odpowiednich preparatach.

Kwas foliowy a ciąża

Witamina B9 wpływa na wzrost oraz rozwój organizmu, stąd dostarczanie go od pierwszych tygodni ciąży ma istotny wpływ na prawidłowe kształtowanie się mózgu, rdzenia kręgowego oraz układu nerwowego u rozwijającego się płodu. Brak kwasu foliowego w diecie kobiety spodziewającej się dziecka od początkowej fazy ciąży znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia wad wrodzonych u przyszłego potomka.

Zapobiegawczo można zacząć przyjmować witaminę B9 już w okresie planowania ciąży, w momencie zwiększenia się szans na zapłodnienie, a nawet, gdy nie myśli się jeszcze o dziecku, gdyż w większości przypadków kobiety dowiadują się o swoim stanie w 4 a nawet 6 tygodniu ciąży, kiedy mózg i rdzeń zdążył się już wykształcić.

Wskazane jest dostarczanie organizmowi dawki wielkości 0,4 miligramów kwasu na dzień, a w przypadku stosowania środków antykoncepcyjnych 0,6-0,8 mg/dzień.

 

Kwas foliowy na dobry nastrój

Kwas foliowy wspomaga procesy metaboliczne, syntezę aminokwasów m.in. puryn oraz produkcję krwinek czerwonych (erytrocytów). Pobudza również wydzielanie tzw. hormonu szczęścia, czyli serotoniny, która nie tylko pozytywnie wpłynie na Twoje samopoczucie, ale też ukoi nadszarpnięte nerwy i poprawi jakość snu.

Z drugiej strony wspomaga produkcję noradrenaliny, która sprawia, że masz więcej energii i zapału do pracy. Zawarte w kwasie foliany stabilizują funkcjonowanie układu nerwowego, działają antydepresyjnie, co ma znaczenie np. w menopauzie. Ponadto łykając kwas zmniejszasz ryzyko miażdżycy oraz chorób układu sercowo-naczyniowego.

Kwas foliowy najlepiej dostarczać w naturalnych produktach pod postacią owoców zawierających dużo witaminy C np. pomarańczy, a także ciemnozielonych warzyw np. brukselki, brokuły, kapusty, natki pietruszki, szpinaku, roślin strączkowych oraz pomidorów. Znajdziesz go również w wątróbce i żółtkach jaj.

Stwora Sylwia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • Buszan Suchecka Orłowski Adwokat Radcowie Prawni Sp.p.

    ul. Armii Krajowej 22/2, 81-849 Sopot

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • KANCELARIA ADWOKACKA Adwokat Michał Gajda

    ul. Księcia Bogusława X 1/3, 70-440 Szczecin

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 29677 )
Array ( [docId] => 29677 )

Array ( [docId] => 29677 )