Açai – brazylijski przysmak

Kategoria: Kuchnie świata
Autor: Kręglicka Olga
Data: 23-07-2012 r.

Açai to małe, purpurowe owoce pestkowe, wyglądem zbliżone do winogron, które zalicza się do grupy najzdrowszych pokarmów na świecie. Rosną na szczytach wielkich drzew palmowych w rejonach moczarowych Amazońskiej Puszczy, gdzie z żyznej gleby lasów deszczowych czerpią bogactwo witamin i minerałów. Owoce Açai to idealna propozycja dla osób dbających o zbilansowaną dietę i zdrowy wygląd.

Zalety Açai

Początkowo zalety jagód Açai były znane jedynie rdzennym mieszkańcom nizinnych terenów brazylijskiej Amazonii. W ostatnim czasie jednak w wyniku przeprowadzanych badań w dziedzinie zdrowego żywienia zainteresowanie wyjątkowymi wartościami odżywczymi Açai zaczęło stopniowo wzrastać.

Obserwacje dotyczące właściwości tych jagód pokazały, że kryje się w nich bogactwo aminokwasów i mikroelementów, dzięki czemu ułatwiają regenerację organizmu po wzmożonym wysiłku fizycznym. Owoce Açai zawierają także kwasy tłuszczowe (w tym niezwykle cenne Omega 6 i 9), witaminę B1, B2 oraz B3, błonnik oraz są bogatym naturalnym źródłem antyoksydantów.

Kojarzenie tych owoców ze zdrowym stylem życia sprawiło, że dość szybko znani sportowcy i ludzie show biznesu stali się ich gorącymi fanami.

Produkty zawierające Açai

Jeszcze kilka lat temu ciężko było spotkać produkty, w których skład wchodziłyby owoce Açai, a dziś ich dostępność sięga daleko poza granice Brazylii i całej Ameryki Północnej oraz Południowej. Trend zaczął podążać dalej w świat i w ostatnim czasie jagody Açai zaczęły zyskiwać rozgłos także na europejskim rynku.

Obecnie można je spotkać w herbatach, napojach energetycznych, sokach, czy suplementach diety, które mają na celu wzmacnianie odporności organizmu, zwiększanie jego wydajności oraz zmniejszanie objawów starzenia. Dodatkową alternatywę i nowość na rynku stanowi mrożony mus, na bazie którego można stworzyć pyszne i wysoko odżywcze koktajle, desery, czy potrawy śniadaniowe.

Przykładowy deser z jagód Açai

Na zdrowy deser lub pożywne śniadanie proponujemy przysmak brazylijskich surferów. Czas przygotowania: 5 min. Porcja dla 2 osób.

Açai na tigela

  • 200 g mrożonego musu z jagód açai z dodatkiem syropu z guarany
  • banan
  • granola

Przygotowanie:

W blenderze dokładnie zmiksować mus açaico i ½ banana. Powstały z tego mus podawać w miskach deserowych. Na koniec udekorować plasterkami banana i posypać granolą.

Opcjonalnie: posypać truskawkami i/lub polać miodem.

Kręglicka Olga

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 28460 )
Array ( [docId] => 28460 )

Array ( [docId] => 28460 )