Słodycze a dieta dziecka

Autor: Gasińska Aleksandra
Data: 19-06-2012 r.

Badania dowodzą, iż kupki smakowe kształcą się u dziecka już w łonie matki. To w tym okresie dziecko zaczyna rozróżniać smaki. Matka, która w okresie ciąży ma duże ciągotki do słodyczy zazwyczaj już wtedy sprawia, że dziecko będzie szukać takiego smaku w życiu późniejszym.

Pamiętajmy, że słodycze nie mają żadnych składników odżywczych ani witamin. Mogą przyczyniać się do obniżenia apetytu, otyłości czy próchnicy zębów. Jak zatem ograniczyć je w życiu codziennym? Czym je zastąpić? Kiedy pozwolić dziecku na spróbowanie słodkości?

Słodycze w diecie niemowlęcia powinno się zastąpić owocami, świeżymi soczkami, czy warzywami. W owocach lub przetworach owocowych - oprócz wartościowych witamin i składników mineralnych - znajduje się naturalny cukier zwany fruktozą, dlatego zbędne jest dodatkowe słodzenie zwłaszcza w pierwszych dwóch latach życia dziecka. Takie produkty powinny stać się przekąską pomiędzy posiłkami; spowodują one zmniejszenie pragnienia na słodycze w starszym wieku.

Przykład jedzenia słodyczy idzie z góry. To rodzice są dla dziecka autorytetem. Jeśli będziemy spożywać przy małym dziecku łakocie, dużo szybciej upomni się o nie i ono. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca spożywania przez dzieci do 20 gram sacharozy dziennie. Warto wziąć pod uwagę, iż w skład tej ilości wchodzi cukier z wszystkich spożywanych w ciągu dnia produktów, m.in. kaszek, kleików czy jogurtów.

Do ukończenia pierwszego roku życia powinniśmy całkowicie zrezygnować z dosładzania zarówno dań jak i przekąsek. Niemowlę nie potrzebuje potraw o wyraźnym smaku, gdyż jego drażliwość smakowa jest w tym okresie znacznie ograniczona.

 

Starszym dzieciom warto najlepiej wyznaczyć jeden, góra dwa dni, w których mogą pozwolić sobie na odrobinę więcej przyjemności związanej z jedzeniem słodyczy. Należy jednak wcześniej nauczyć i zachęcić dziecko do częstego mycia i płukania zębów w celu uniknięcia próchnicy.

Nigdy nie należy dziecka nagradzać czy pocieszać słodyczami. Prowadzi to bowiem do jeszcze większej ochoty i skłonności do łakoci. Naukowcy alarmują, iż coraz więcej dzieci cierpi na otyłość, nie pozwólmy zatem, by nasze dziecko znalazło się w tym gronie.

Gasińska Aleksandra

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Mądra pochwała, twórcza krytyka

pobierz

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Ziołowa apteczka

pobierz

Zdrowy kręgosłup i stawy

pobierz

Polecane artykuły

Polecamy kancelarię:

  • Kancelaria Prawna Iurisco Edyta Przybyłek

    ul. Zgrzebnioka 28, 40-520 Katowice

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marcin Majcherczyk

    ul. Stawowa 4 lok. 39, 41-200 Sosnowiec

    Wyświetl wizytówkę
  • THE N.E.W.S. LAW CENTER Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

    ul. Kazachska 1/89, 02-999 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
  • adwokat Wojciech Rudzki - kancelaria adwokacka

    Józefa Piłsudskiego 40/4 Kraków 31 - 111

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Robert Dudkowiak

    ul. Jana Pawła II 11 lok. 5, 62-300 Września

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Adwokacka Adwokata Piotra Sęka

    ul. Narutowicza 44 lok. 20, 90-135 Łódź

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radców Prawnych ARVE M.Kusztan & R.Ponichtera Sp. K.

    ul. Czysta 4, 50-013 Wrocław

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Marek Foryś

    ul. Słupecka 9/1, Gdynia

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria MERITUM

    ulica Westerplatte 13/5, 31-033 Kraków

    Wyświetl wizytówkę
  • Kancelaria Radcy Prawnego Radosław Tymiński

    Łukowska 9 Lok. 126, 04-133 Warszawa

    Wyświetl wizytówkę
Array ( [docId] => 29042 )
Array ( [docId] => 29042 )

Array ( [docId] => 29042 )