Jak można samemu sobie pomóc w leczeniu depresji

Autor: Nazaruk Beata
Data: 20-09-2012 r.

Sposobów leczenia depresji jest wiele, począwszy od farmakoterapii a kończąc na leczeniu światłem. Mimo to ponad połowa chorych nie otrzymuje potrzebnej pomocy z powodu własnej nieświadomości, wstydu, czy też w przypadku prawidłowej diagnozy - nie stosowaniu się do zaleceń lekarza. Jednak jedną z najczęstszych przyczyn nieleczenia depresji jest nieprzyznawanie się do niej przed samym sobą.

W naszym społeczeństwie zdiagnozowana depresja wciąż budzi negatywne emocje, co powoduje, że wiele osób cierpiących na zaburzenia emocjonalne próbuje samemu poradzić sobie z ogarniającym smutkiem i rozpaczą. Samoleczenie jest zdecydowanie mniej skuteczne niż leczenie pod okiem lekarza i terapeuty, ale jeśli osoba chora wybiera tę drogę, powinna starać się stosować do poniższych wskazówek/zasad:

Po pierwsze, należy zmienić swój negatywny stosunek do samego siebie i starać się zaszczepić w sobie pozytywne myśli i wiarę, że uda się pokonać kryzys.

Po drugie, trzeba być świadomym, że będzie to proces długotrwały i nie oczekiwać, że nastąpi natychmiastowa poprawa. Polepszenie samopoczucia może bowiem nastąpić nawet dopiero po kilku miesiącach. Nie należy jednak zmieniać od razu całego swojego życia, ale stosować metodę małych kroków. Chaotyczne działanie, nastawione na zmianę wielu aspektów własnej osoby, może odnieść odwrotny skutek.

Po trzecie, trzeba panować nad swoim pesymizmem, który przejawia się przede wszystkim w nieprawidłowym ocenianiu sytuacji i postrzeganiu wszystkiego wokół w czarnych barwach. W każdej negatywnie ocenionej sytuacji należy szukać pozytywnych stron, co na początku sprawia wiele trudności i wydaje się sztuczne, ale po pewnym czasie pozytywne myśli prześcigają negatywne myśli.

Po czwarte, należy skoncentrować się na tym co się robi w danym czasie i na celowości swojego działania. Dzięki temu w sytuacji, gdy cel zostanie zrealizowany, np. sprzątnięcie mieszkania, osiągniemy mały sukces, co doprowadzi do poprawy samopoczucia.

Po piąte, trzeba starać się jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzy - brak światła słonecznego pogłębia depresję.

Po szóste, należy zdrowo się odżywiać - pożywienie ma bezpośredni wpływ na samopoczucie, dlatego powinno się jeść pięć posiłków dziennie co około trzy godziny, przy czym należy pamiętać, żeby nie były one zbyt ciężkie.

Po siódme, nie należy odpychać pomocnych dłoni. Bardzo często rozmowa z przyjacielem to wspaniała terapia i sposób na pozbywanie się przytłaczających emocji.

I po ósme, należy stawiać sobie codziennie nowe wyzwania, co pozwoli wyrwać się ze stanu odrętwienia.

Wychodzenie z depresji nie jest ani szybkie, ani łatwe, ale możliwe. Potrzeba jednak dobrej woli i samokontroli, dzięki której osoba chora podejmie codzienny trud wstania z łóżka, umycia się i ubrania, co dla wielu jest już ogromnym sukcesem.


Zobacz także:

Nazaruk Beata

Opinie czytelników

Dodawanie komentarzy tylko dla zalogowanych użytkowników

Polecane artykuły

Zobacz także

Wzór Polityki Bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych

pobierz

Regulamin ZFŚS na rok szkolny 2015/2016

pobierz

Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu

pobierz

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

pobierz

Polecamy

1341