Energetyka atomowa w Polsce: będą kształcić fachowców

Kategoria: Ochrona przyrody
Data: 12-06-2013 r.

Obecnie żadna szkoła w Polsce nie uczy specjalistów z obszaru energetyki jądrowej. Ale lada moment powstaną szkoły średnie oraz kierunki studiów edukujących w tym zakresie.

Ostateczną lokalizację pierwszej elektrowni poznamy zapewne pod koniec roku. Polska Grupa Energetyczna, jeśli wszystko ruszy zgodnie z planem, zamierza uruchomić pierwszy blok jądrowy w 2024 roku. Pierwszy, bowiem docelowo mają powstać co najmniej trzy elektrownie. Drugi blok powinien zacząć działać w 2029 roku.

Najpierw nauczyciele

 

Wydaje się, że to odległa perspektywa. Wydaje, bowiem na potrzeby jednej elektrowni potrzeba blisko 400 techników o rozmaitych specjalnościach np. radiochemików, nukleoników, elektroników jądrowych, ludzi którzy posiadają określoną wiedzę, umiejętności oraz kompetencje uwzględniające specyfikę miejsca pracy. Trzeba ich wykształcić. Technikum to cztery lata nauki. Dodajmy do tego staż, prawdopodobnie we Francji, bo ona stoi na czele stawki, jeśli chodzi o źródło technologii dla naszych elektrowni.

W Otwocku pod Warszawą istniało wiele lat Technikum Nukleoniczne, które kształciło kadry na potrzeby Instytutu Badań Jądrowych w Świerku (obecnie Narodowe Centrum Badań Jądrowych – NCBJ) i w perspektywie dla pierwszej elektrowni jądrowej, która miała powstać w Żarnowcu. Nie powstała. Technikum wprawdzie zostało, ale nie kształci w tej dziedzinie. Gorzej, na liście klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego próżno by szukać specjalności adekwatnych dla potrzeb elektrowni jądrowych. Obecnie żadna szkoła w Polsce ich nie kształci.

Przeczytaj także: Gdzie postawić wiatrak?

Ponadto, w aktualnie dostępnych na rynku podręcznikach szkolnych, wiedza na temat fizyki jądrowej przekazywana jest w formie zdawkowej i często zapisanej nadto uproszczonym językiem, twierdzi mgr Marcin Paweł Sadowski, kierownik projektu edukacyjnego Szkoła z przyszłością, prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań Jądrowych.– Zostało to potwierdzone badaniami przeprowadzonymi w pierwszym etapie naszego projektu. Właśnie przygotowujemy podręcznik zawierający rzetelną i sprawdzoną wiedzę – informuje mgr Sadowski.

Wspomniane przedsięwzięcie realizowane jest przez NCBJ z funduszy unijnych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki. Przeszkolono już 29 nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych z województwa mazowieckiego. Zajęcia te miały na celu poszerzenie ich wiedzy na temat zagadnień związanych z fizyką i energetyką jądrową oraz zastosowaniem technik jądrowych i promieniowania jonizującego w przemyśle i medycynie. Każdy z nich otrzymał także komplet materiałów dydaktycznych do wykorzystania na zajęciach w szkole.

Szkoły i studia

W drugim etapie, który rozpocznie się najprawdopodobniej po wakacjach, zaplanowano zajęcia pozalekcyjne w szkołach, z których pochodzą nauczyciele przeszkoleni wcześniej. Na uczniach – ma to być grupa min. 60 osób – przetestowane zostaną opracowywane w ramach projektu, autorskie programy nauczania fizyki, chemii i elektroniki w zakresie poszerzonym o zagadnienia jądrowe.

Zajęcia teoretyczne uzupełnione zostaną o praktykę w Narodowym Centrum Badań Jądrowych, w okresie ferii zimowych 2013/2014 i wakacji 2014 – mówi mgr Sadowski. – Uczniowie zaproszeni do NCBJ będą mogli zwiedzić pracownie naukowe oraz badawczy reaktor jądrowy Maria, a przede wszystkim samodzielnie wykonać ćwiczenia laboratoryjne z zakresu jądrowego. Nasz program nauczania zostanie dodatkowo obudowany opracowanym w drugim etapie realizacji projektu modelem podręcznika, omawiającym między innymi zagadnienia z nukleoniki. Książka ta pozwoli podnieść jakość kształcenia w zakresie nauk ścisłych – dodaje.


Zobacz także: Dom lub mieszkanie z tanim ciepłem

Kolejnym krokiem ma być tworzenie szkół nukleonicznych. Najpierw w planach jest reaktywacja Technikum Nukleonicznego w Otwocku oraz wyposażenie go w pracownię i laboratorium służące praktycznemu przećwiczeniu materiału poznanego na zajęciach teoretycznych. Nawiązana zostanie też współpraca z firmami chętnymi do utworzenia klas profilowanych w tej szkole. Dodatkowo, nowatorskie rozwiązania przygotowane w ramach projektu zostaną też wdrożone w jeszcze jednej szkole na terenie województwa.

Projekt kończy się w grudniu 2014 roku i wówczas gotowe będą programy nauczania oraz uzgodnione zostaną dalsze kroki pomiędzy NCBJ, MEN i MG, które pozwolą na wprowadzenie nowych zawodów do szkół. Resort oświaty dopisze wówczas do listy nauczanych zawodów nowe, takie jak: technik elektronik jądrowy, technik chemii jądrowej, technik energetyk jądrowy, czy też technik nukleonik.

Joanna Kosmalska

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24504 )
Array ( [docId] => 24504 )