W ciągu najbliższych czterech lat bezzwrotne dotacje na usuwanie eternitu z dachów wyniosą 87 mln zł. Z dofinansowania może skorzystać każdy mieszkaniec Polski, który zdecyduje się na takie prace.
Dofinansowanie zależy od gminy
Program Oczyszczania Kraju z Azbestu w latach 2009-2032 realizowany jest przez Narodowy oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska, wespół z Ministerstwem Gospodarki. Najwięcej jednak zależy od sołtysów. To od nich zaczyna się inwentaryzowanie zagrożeń związanych z azbestem. Na tej podstawie gminy tworzą programy usuwania azbestu. A dalej już wszystko jest proste. Gminy uzyskują dofinansowanie na usuwanie wyrobów zawierających azbest, ogłaszają przetarg i do akcji wkraczają fachowcy.
Jak uzyskać bezzwrotną dotację
W pierwszej kolejności trzeba zgłosić się do gminy i sprawdzić, czy ma ona już gotowy plan usuwania azbestu, zaś w sporządzonej inwentaryzacji znajduje się np. dach z eternitu, który chcemy usunąć. Obecnie w centralnej, tzw. azbestowej bazie, figuruje już 1 650 gmin. A ponieważ pokrycia z eternitu to specjalność środkowej, wschodniej i południowej Polski (w województwach: lubuskim, opolskim i zachodniopomorskim problem praktycznie nie istnieje), jest wysoce prawdopodobne, że „nasza” gmina jest na tej liście.
Jeśli dach, który mamy do usunięcia nie został ujęty w inwentaryzacji, powinniśmy złożyć wniosek w gminie o jego uwzględnienie w programie.