Rośnie rynek ekologicznych samochodów

Data: 19-09-2013 r.

Kierowcy chcą redukcji CO2, jednak nie są gotowi zmienić swojego stylu życia ani ponosić kosztów modernizacji. Branża motoryzacyjna bierze więc na siebie koszt dostosowania samochodów do wymogów ekologii, przy zachowaniu wysokiej mocy silników oraz komfortu jazdy.

W ubiegłym roku walcząca ze skutkami kryzysu branża motoryzacyjna koncentrowała się na cięciach w zatrudnieniu. Teraz priorytetem są bardziej oszczędne samochody. Ofensywa zużywających mniej paliwa nowych silników, a zarazem ograniczających ilość wytwarzanych spalin, jest bardziej widoczna niż kiedykolwiek. Koncerny chcą z jednej strony dostosować się do zaostrzanych wymogów emisji dwutlenku węgla, z drugiej, przyciągnąć klientów niższymi niż dotąd kosztami eksploatacji. W rezultacie, mimo gospodarczego spowolnienia, motoryzacja staje się coraz bardziej ekologiczna.

Eko moto chce podbić rynek proekologicznymi technologiami

 

Efektywność jednostek napędowych to, oprócz kwestii związanych z poprawą bezpieczeństwa, główny cel inwestycji w nowe, proekologiczne technologie. We wrześniu na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie swój najnowszy trzycylindrowy silnik 1.0 SIDI Turbo zaprezentował Opel. Ma niewielkie rozmiary, ale przy pojemności 1 litra i mocy 155 koni mechanicznych oferuje o 20 proc. niższe zużycie paliwa, w porównaniu z jednostką o pojemności 1,6 litra.

Na zwiększenie wydajności wpłynęło zastosowanie nowoczesnych rozwiązań: bezpośredniego wtrysku, zróżnicowanego czasu aktywacji zaworów i lekkiego aluminiowego bloku silnika. Zgodnie z prognozami Opla, nowa rodzina silników będzie się wyróżniać nie tylko dużą oszczędnością paliwa, ale także emisjami CO2 znacznie niższymi niż 100 g/km. Przy tym nie zmniejszy to komfortu jazdy. – Podczas projektowania tego silnika postawiliśmy sobie za cel nie tylko oszczędność paliwa i mniejszą emisję. Chcieliśmy także udowodnić, że trzy cylindry mogą zapewnić taką samą kulturę pracy jak cztery – stwierdził Matthias Alt, główny inżynier Opla z działu małych silników benzynowych. Nowy silnik jest tylko jednym z wielu, jakie pojawią się w autach tej popularniej niemieckiej marki. W latach 2012–2016 Opel wprowadzi na rynek w sumie 13 nowych silników.

Czy firma może być „eko” i dobrze zarabiać?

Także marki premium mocno stawiają na oszczędność. Mercedes dla swych kompaktowych modeli klasy A i B przygotował bardzo oszczędny silnik wysokoprężny. Ma on 1,5-litra pojemności i moc 90 KM. Średnie zużycie paliwa ma wynosić odpowiednio 3,8 i 4,1 l/100 km. A w przypadku wersji BlueEfficiency z aerodynamicznymi dodatkami, obniżonym zawieszeniem i zmodernizowaną przekładnią Mercedes obiecuje spalanie na poziomie 3,8 l/100 km. Z kolei Audi zaprezentowało w sierpniu samochód najbardziej oszczędny ze wszystkich seryjnie produkowanych modeli koncernu. Model A3 wyposażony jest w silnik Diesla o mocy 110 KM i pojemności 1,6 litra (TDI ultra), a zużywa średnio tylko 3,2 litra paliwa na 100 km. Jest też wyjątkowo czysty. Emisja CO2 wynosi zaledwie 85 gramów na kilometr.

Start-stop obniża zużycie paliwa i emisję CO2

O silnym parciu producentów aut na oszczędność świadczy przykład firmy Bosch, produkującej rozruszniki start-stop. Taśmy zakładu w Hildesheim opuścił niedawno dziesięciomilionowy egzemplarz takiego rozrusznika. Od czasu wprowadzenia ich do produkcji seryjnej w roku 2007, popyt na tę oszczędzającą paliwo technologię stale rośnie. Już co drugi produkowany w Europie Zachodniej samochód jest wyposażony w układ start-stop. – Cele związane z obniżeniem emisji CO2 zapewnią dalszy rozwój tej technologii – prognozuje Ulrich Kirschner, prezes działu branżowego Bosch Starter Motors and Generators.

Dowiedz się więcej o samochodach ekologicznych

Dziś układy start-stop obniżają zużycie paliwa i emisję CO2 nawet o 5 proc., a w ruchu miejskim nawet o 8 proc. Aby jeszcze bardziej zwiększyć oszczędność, konstruktorzy stopniowo zwiększają czasy przestoju silnika: początkowo będzie to możliwe w fazie wytracania prędkości przez pojazd, a do roku 2016 także podczas jazdy, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu. – W zależności od profilu jazdy, udoskonalone układy start-stop będą oszczędzać dodatkowo do 10 proc. paliwa – twierdzi Kirschner.


Tagi: co2

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Pięć pytań o ewidencję w BDO – poznaj odpowiedzi!

pobierz

Odpady opakowaniowe po środkach niebezpiecznych – jak je rozróżnić

pobierz

Nowe zasady dotyczące magazynowania odpadów

pobierz

Obowiązujące zasady audytu środowiskowego

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 24515 )
Array ( [docId] => 24515 )