Jak zorganizować pracę rejestracji – case study

Kategoria: Pacjent
Data: 09-08-2016 r.

Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy punktu rejestracji. W okienku rejestracji pacjent powinien otrzymać wszelkie informacje dotyczące świadczeń dostępnych w placówce, czasu oczekiwania, terminów zapisu do lekarza, wymaganych dokumentów i skierowań potrzebnych do przyjęcia itp.

W poradni Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie można się rejestrować zarówno osobiście, jak i telefonicznie, z aktualnym skierowaniem. Jeśli rejestracja odbywa się przez telefon, to skierowanie trzeba dostarczyć osobiście lub przysłać pocztą.

Jeśli pacjent nie zostanie przyjęty w dniu rejestracji, to po zarejestrowaniu otrzymuje propozycję innego terminu wizyty, z orientacyjną godziną przyjęcia. W wyznaczonym terminie przychodzi wprost pod gabinet lekarza. Niczego nie musi potwierdzać. Lekarz przyjmuje pacjentów w takiej kolejności, w jakiej zostali zapisani przy rejestracji.

Placówka nie stosuje żadnych zabezpieczeń na okoliczność niewykorzystania przez pacjenta terminu bez uprzedzenia o tym lekarza. Niestety, to jest spory problem: pacjenci rezygnując z wizyty, często zapominają o tym powiadomić placówkę. Szkoda, bo na to miejsce czeka wielu innych.

Przed wpisaniem pacjenta na listę oczekujących – jeśli do specjalisty są kolejki – oceniamy jego stan zdrowia pod kątem rokowań dotyczących dalszego przebiegu choroby, zagrożeń lub pogłębienia niepełnosprawności, występowania chorób towarzyszących, które mają wpływ na chorobę, z powodu której pacjent ma być leczony. Te kryteria pozwalają określić pacjenta jako „przypadek pilny” lub „przypadek stabilny”.

W Centrum Ambulatoryjnego Leczenia Dzieci Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie – Prokocimiu każdego dnia udzielanych jest około tysiąca porad. Rejestracja odbywa się osobiście, telefonicznie, mejlowo lub przez osoby trzecie. Warunkiem jest tylko dostarczenie oryginału skierowania do 14 dni od dnia ustalenia terminu wizyty.

O kolejności przyjmowania pacjentów może decydować lekarz. Wtedy bierze pod uwagę stan zdrowia wszystkich oczekujących. Dzięki tym usprawnieniom czas oczekiwania na wizytę lekarza jest krótszy.

Każda placówka medyczna ma prawo swobodnie organizować sposób rejestracji pacjentów tak, aby jak najbardziej uprościć funkcjonowanie. Jednak te działania nie powinny utrudniać życia pacjentom i nie mogą być sprzeczne z zasadami określonymi w przepisach.

Elżbieta Borek, ekspert z zakresu ochrony zdrowia

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Ochrona danych osobowych w gabinecie lekarskim – przygotuj się do dużych zmian

pobierz

Elektroniczna dokumentacja medyczna

pobierz

Jak zarządzać ryzykiem w ujęciu ISO 9001:2015

pobierz

Jak przygotować raport o sytuacji ekonomiczno-finansowej SPZOZ Nowy obowiązek dla kierownika

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 39312 )
Array ( [docId] => 39312 )

Array ( [docId] => 39312 )