Społeczny inspektor pracy nie może zajmować stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego dyrektorowi szkoły. Może nim za to zostać pracownik danego zakładu pracy, który:
Dyrektor nie może odmówić powołania inspektora pracy
Społeczny inspektor pracy powinien mieć niezbędną wiedzę na temat przepisów bhp i prawa pracy. Pracownicy decydują o tym, czy taka funkcja jest potrzeba w zakładzie pracy. Jeśli uznają że tak, to dyrektor nie może odmówić powołania takiego pracownika.
-
jest członkiem związku zawodowego - od tego warunku zakładowe organizacje związkowe mogą odstąpić i postanowić, że społecznym inspektorem pracy może być pracownik nie będący członkiem związku zawodowego;
-
nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu.
Dodatkowo, społeczny inspektor pracy powinien posiadać:
-
niezbędną znajomość zagadnień wchodzących w zakres działania społecznej inspekcji pracy;
-
co najmniej pięcioletni staż pracy w branży, do której zakład należy, i co najmniej dwuletni staż pracy w danym zakładzie - dotyczy zakładowego inspektora pracy;
-
co najmniej dwuletni staż pracy w tej branży i co najmniej jeden rok pracy w danym zakładzie - dotyczy oddziałowego lub grupowego społecznego inspektora pracy.
O potrzebie powołania i wyborze społecznego inspektora pracy decydują pracownicy. Pracodawca nie może kwestionować ani legalności, ani zasadności wyboru społecznego inspektora pracy. Funkcjonowanie w zakładzie pracy specjalisty ds. bhp nie oznacza braku możliwości wyboru społecznego inspektora pracy.
- Postanowienie Sądu Najwyższego z 9 listopada 1995 r. (III PO 16/95, OSNAPiUS 1996/12 poz. 176),
- Postanowienie Sądu Najwyższego z 7 grudnia 2011 r., (II PK 79/2011).
art. 1, art. 5, art. 6 ust. 1, art. 22 ustawy z 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy (Dz.U. nr 35, poz. 163 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: związki zawodowe
