Przed wyjściem w góry z grupą dzieci i młodzieży należy omówić z nimi trasę wycieczki, zasady bezpieczeństwa i sposób w jaki powinni przygotować się do wyprawy. Należy przy tym pamiętać, że pomimo znajomości i respektowania zasad bezpieczeństwa zawsze może dojść do wypadku. Wówczas niezbędna jest znajomość procedury postępowania w takiej sytuacji.
Procedura postępowania w razie wypadku w górach
Krok 1
Kierownik wycieczki zatrzymuje kolumnę i poleca opiekunom przejście z uczniami w bezpieczne miejsce i sprawowanie nad nimi opieki.
Kierownik wycieczki udziela uczniowi pierwszej pomocy. Ogranicza się ona do unieruchomienia nogi poprzez przybandażowanie jej do nogi zdrowej i ułożenia nieco wyżej nad poziomem serca, w celu osłabienia szybkości narastania obrzęku w miejscu złamania. Gdy nasili się ból rannej kończyny lub nastąpi zasinienie, należy zrezygnować z tego typu unieruchomienia.
Kierownik wycieczki powiadamia odpowiednią służbę ratunkową o wypadku:
-
pogotowie ratunkowe,
-
Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (GOPR), jeśli wypadek wydarzył się w górach i pogotowie ratunkowe będzie miało problem z dostaniem się do miejsca wypadku. Numer ratunkowy w górach: 601 100 300.
GOPR jest upoważnione do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego, niesienie pomocy w górach, gdy zagrożone jest zdrowie lub życie. W czasie prowadzenia działalności ratowniczej i związanego z nią transportu GOPR współpracuje z publicznymi zakładami opieki zdrowotnej. Ucznia ze złamaną nogą ratownicy GOPR mogą przetransportować do miejsca, w którym oczekiwać będzie na niego karetka pogotowia.
Kierownik wycieczki przerywa wycieczkę w góry i poleca opiekunom powrót do bazy noclegowej. Grupa z zachowaniem zasad bezpieczeństwa schodzi z góry, prowadzona przez przewodnika.
Kierownik wycieczki jedzie z uczniem karetką do szpitala i po założeniu gipsu i otrzymaniu pisemnej informacji o urazie i udzielonych świadczeniach zdrowotnych wraca z nim do bazy noclegowej.
Kierownik wycieczki niezwłocznie powiadamia dyrektora szkoły o wypadku, podając dane dziecka i informację o jego stanie zdrowia.
Dyrektor szkoły zawiadamia o wypadku:
-
rodziców poszkodowanego dziecka,
-
pracownika służby bezpieczeństwa i higieny pracy,
-
społecznego inspektora pracy,
-
organ prowadzący szkołę,
-
radę rodziców.
Kierownik wycieczki omawia z opiekunami okoliczności i przyczynę wypadku oraz ustala warunki niezbędne do zapewnienia uczestnikom wycieczki bezpieczeństwa przy realizacji kolejnych punktów programu. Poleca jednemu z opiekunów opiekę nad dzieckiem, które nie może uczestniczyć w pieszych wycieczkach.
Kierownik wycieczki powiadamia dyrektora o przyjętych ustaleniach i zmianie sposobu zorganizowania opieki. Przy zmniejszonej liczbie opiekunów przyjmuje obowiązki opiekuna.
Kierownik wycieczki gromadzi i przechowuje wszystkie dokumenty związane z wypadkiem: wydane przez lekarzy, sporządzone we własnym zakresie (opis zdarzenia, oświadczenia opiekunów, notatki).
Bożena Winczewska, kuratorium oświatowy
Zobacz także: