Proces przygotowania dziecka do sprostania wymaganiom szkoły przebiega w toku całego jego rozwoju, od chwili urodzenia. Nabywanie jednych umiejętności warunkuje możliwość nabywania kolejnych np. w miarę rozwoju dziecko:
- staje się coraz bardziej aktywne,
- eksploruje coraz większą przestrzeń,
- stopniowo poznaje właściwości przedmiotów poprzez manipulowanie nimi,
- zwiększa samodzielność,
- nabywa doświadczenia,
- doskonali stopniowo sprawność chwytu przygotowując się w ten sposób do wykonywania coraz bardziej precyzyjnych, celowych ruchów, stanowiących na dalszym etapie podstawę do sprawnego posługiwania się długopisem przy pisaniu.
Aby nabyć umiejętność samodzielnego, poprawnego pisania dziecko musi najpierw:
- prawidłowo rozpoznawać i realizować dźwięki płynące z otoczenia, także dźwięki mowy;
- opanować graficzny obraz poszczególnych głosek tj. poznać litery;
- odtwarzając kolejne głoski w wyrazie zapisać litery według właściwego porządku w słowie.