Obok dotychczas obowiązujących zajęć (obowiązkowych, nadobowiązkowych oraz dodatkowych) dodatkowymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów są zajęcia:
-
rozwijające uzdolnienia,
-
dydaktyczno-wyrównawcze,
-
korekcyjno-kompensacyjne,
-
logopedyczne,
-
socjoterapeutyczne,
-
terapeutycznych.
W klasach terapeutycznych uczniowie z opinią poradni
Nowe przepisy przewidują organizację klas terapeutycznych. Kierowani do nich będą uczniowie, którzy na podstawie badania przeprowadzonego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną otrzymali opinię, z której jednoznacznie będzie wynikać, potrzeba zastosowania takiej formy pomocy. Pozwala to na uniknięcie sytuacji w której uczniowie, nie wymagający jej zostaliby umieszczeni w klasie terapeutycznej.
Ponadto uczniowie będą mogli korzystać z porad oraz konsultacji. A w przypadku uczniów szkół ponadpodstawowych z zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia oraz kariery zawodowej.
Warsztaty - nowa forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej
W pracy z uczniem dysfunkcyjnym oraz niepełnosprawnym, przewidziano możliwość wykorzystania warsztatów jako nowoczesnej formy pracy dydaktycznej i wychowawczej. Jest ona szczególnie efektywna ze względu na możliwość jednoczesnego przekazywania uczniom wiedzy oraz bezzwłocznego wykorzystywania jej w praktyce. Prawidłowo przeprowadzone zajęcia mogą również istotnie wpłynąć na zmianę postaw reprezentowanych przez młodych ludzi oraz system wyznawanych przez nich wartości.
Mniej uczniów na zajęciach specjalistycznych
Bardzo istotnym zapisem, który został podtrzymany w nowym akcie prawnym jest określenie jedynie maksymalnej liczby uczestników wyszczególnionych w rozporządzeniu formach pomocy. Gwarantuje to indywidualny charakter zajęć i obliguje nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów do nie przekraczania maksymalnej liczby uczniów w nich uczestniczących.
Jagna Niepokólczycka – Gac, pedagog, psychoterapeutka
Zobacz także: