Jeśli szkoły organizują wycieczki w tym samym czasie, na tej samej trasie i porozumieją się w sprawach organizacyjnych, to nic nie stoi na przeszkodzie by dwie grupy pojechały tym samym autokarem. Każda ze szkół zobowiązana jest jednak do przygotowania własnej wycieczki zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami (rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r.).
Wycieczka autokarowa dla różnych szkół
Czy jednym autokarem mogą jechać w tym samym czasie dwie wycieczki z różnych szkół?
Przygotowanie wycieczki
Każdą wycieczkę należy przygotować pod względem organizacyjnym i programowym, a następnie poinformować uczestników o podjętych ustaleniach. Organizację i program wycieczki należy dostosować do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej (§ 5 rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001 r.). Zająć się tym musi kierownik wycieczki wyznaczony przez dyrektora każdej ze szkół.
Zadania kierownika
Kierownik wycieczki lub imprezy powinien w szczególności (§ 12 rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001 r.):
- opracować program i harmonogram wycieczki,
- opracować regulamin wycieczki i zapoznać z nim wszystkich uczestników,
- zapewnić warunki do pełnej realizacji programu i regulaminu oraz sprawować nadzór w tym zakresie,
- zapoznać uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnić warunki do ich przestrzegania,
- określić zadania opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
- nadzorować zaopatrzenie uczestników w sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy,
- zorganizować transport, wyżywienie i noclegi,
- dokonać podziału zadań wśród uczestników,
- dysponować środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki,
- dokonać podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki.
Do obowiązków każdego z kierowników należeć będzie także przygotowanie i przedstawienie do zatwierdzenia dyrektorom szkół karty wycieczki, która powinna zawierać:
- listę uczestników wycieczki,
- imię i nazwisko kierownika oraz
- liczbę opiekunów.
Liczba przewożonych osób
Organizując wspólny transport dla wycieczek z dwu szkół ich kierownicy powinni zwrócić szczególną uwagę na to, czy liczba przewożonych osób (uczniów i osób dorosłych) nie przekroczy liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym (art. 63 ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym). Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym i odpowiednio oznakowanym (art. 57 ustawy z 20 czerwca 1997 r.).
Zadania opiekunów
Wyznaczeni przez dyrektorów kierownicy wycieczki powinni określić zadania opiekunów w zakresie zapewnienia opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom. Do obowiązków opiekuna wycieczki należy (§ 13 ust. 2 rozporządzenia MENiS z 8 listopada 2001 r.):
- sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami,
- współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki,
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
- nadzorowanie zadań przydzielonych uczniom,
- wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika wycieczki.
Liczbę opiekunów ustalić musi każda szkoła organizująca wycieczkę, gdy wiadomo będzie ilu uczniów weźmie udział w wycieczce, w jakim są wieku, jaki jest ich stan zdrowia i czy wśród nich są uczniowie niepełnosprawni, pamiętając o specyfice i warunkach, w jakich ma odbywać się wycieczka.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. Nr 135, poz. 1516 ze zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 r., Nr 6, poz. 69 ze zm.).
Zobacz także:
Tagi: oświata, bezpieczeństwo i opieka
