Nowa terminologia w orzeczeniach poradni psychologiczno-pedagogicznych

Autor: Marzanna Czarnocka
Data: 14-09-2015 r.

W związku ze zmianami w przepisach prawa oświatowego dotyczących kształcenia osób niepełnosprawnych powstały wątpliwości, jak należy zapisywać w orzeczeniach o kształceniu specjalnym rodzaj niepełnosprawności osób upośledzonych umysłowo. Od września termin „upośledzenie umysłowe” zastąpiono określeniem „niepełnosprawność umysłowa”.

Rodzaje niepełnosprawności – w rozporządzeniu

Aktualne zapisy rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych definiują tę grupę uczniów  m.in. jako uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu:

  • lekkim,
  • umiarkowanym lub
  • znacznym.

W orzeczeniach wydawanych przez poradnię, które stanowią podstawę organizacji kształcenia specjalnego, należy stosować terminologię zawartą w obowiązujących przepisach.

Nowe określenie w przepisach

W uzasadnieniu do rozporządzenia ustawodawca wskazuje, że wprowadzenie terminu „niepełnosprawność intelektualna” jest zgodne z intencją zmian wprowadzonych do ustawy o systemie oświaty. Ilekroć w przepisach ustawy o systemie oświaty jest mowa o upośledzeniu umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, należy przez to rozumieć niepełnosprawność intelektualną w takich stopniach.

Marzenna Czarnocka

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie masz konta? Zarejestruj się »

Zobacz także

Jak nauczyć dziecko dbania o porządek

pobierz

Jak oduczyć dziecko przeklinania

pobierz

Nowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

pobierz

Reforma oświaty

pobierz

Polecane artykuły

Array ( [docId] => 37766 )
Array ( [docId] => 37766 )